Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Om jag nu har fattat det rätt, bankar man på tackan/ myntet och det hörs ingenting ( för högt att höra) då är det inte guld..
Nej, så enkelt är det inte.
Ett metallobjekts resonansfrekvens beror på vilken metall det är gjort av, vilken form det har, och hur stort det är.
Mitt 25grams mynt av ren Volfram/Tungsten har en resonansfrekvens kring 17kHz. Men större mynt eller tackor kommer att ha lägre resonansfrekvenser. Myntets diameter har stor inverkan på frekvensen. De kan absolut bli hörbara, även för Volfram.
Sedan är det ju långt ifrån säkert att ett förfalskat guldmynt är gjort av ren Volfram. Det kan exempelvis ha en kärna av volfram, och guld runtom. Eller så kan det exempelvis vara blandat med järn, koppar, mässing eller bly.
Alla dessa varianter ger olika frekvenser.
Man måste helt enkelt lära sig hur varje typ av guldmynt ska låta, för att kunna avgöra om ett mynt är äkta eller inte. Krugerrands, kangaroos, maples, buffalos, ... alla låter olika.
För den som har bra gehör och gott ljudminne så är det görbart. Men det är ju inte helt lätt.
Därför är det så smidigt med en liten app som hjälp. Appen är redan inlärd exakt hur varje mynt ska låta, och kan med hög noggrannhet avgöra om ett mynt har rätt ljud eller ej.
Det också jätteviktigt att kombinera flera olika test för att få ett säkrare resultat. Inget test klarar att hitta alla förfalskningar.
Jag rekommenderar starkt att kombinera resonanstest med mätning och vägning.
Det är tre enkla och oförstörande test som när dom kombineras ger en mycket god bild av myntets äkthet.
PS.
"Banka" är kanske att ta i lite. Jag balanserar ett mynt på pekfingret, och knackar lite försiktigt på myntets kant med andra pekfingrets nagel. Det är allt som krävs för att höra hur myntet låter.
Jag har dock gjort lite "vetenskapliga experiment" som involverade en enkilos silvertacka och en hammare, för att se om det ens är möjligt att testa silvertackor med resonanstest. :-D
Resultatet: Det går inte. Tackor är för tjocka/massiva för att de ska börja resonera. Resonanstest fungerar bäst på mynt, och eventuellt på vissa mycket små tackor. Typ 50gram eller så.
Metallobjekt måste vara tunna, annars blir det dåligt med resonans.