Ursprungligen postat av shadowtwister
Som alltid bra diskussion. Tack alla !
För att återgå till originalfrågan och försöka hjälpa johsch.
Det finns ett bra alternativ till Handelsbanken och Forex som heter JAK.
Hemsida här: https://www.jak.se/
Kanske det kan vara ett alternativ för dig med johsch. :)
Jag har läst på mig lite grann och deras idé är att vara en bank som inte använder sig av ränta.
Man bör vara medveten om att denna idé går åt båda håll dock.
Vill man låna så utgår ingen ränta. Man får heller ingen ränta på insatta medel.
Ett par viktiga fördelar som i dagens läge är relevanta är dock är att JAK har:
1. Hög soliditet.
(Soliditet = Hur mycket eget kapital man har i sitt företag eller i detta fallet i banken.)
2. Man motsäger sig i så hög grad som regelverket tillåter s.k. fractional reserve lending
3. JAK är ingen "systemkritisk" bank.
Punkt 3, "systemkritisk" betyder att det nuvarande finansiella systemet går under om den banken går under. Det betyder i praktiken att politiker/myndigheter/annat löst folk inte kommer att stjäla pengar från din bank först om du inte har fiatpengar i en sådan bank.
Människor med fiatpengar i banker som Nordea & Co. är alltså de första måltavlorna när bail-in's (stöld) á la Cypern och Grekland kommer till Sverige.
Detta är inte en felsäker lösning men man kommer bort från de värsta avarterna och har möjligtvis en viss tidsram att agera om (när) "skiten slår i fläkten".
Läs på först så klart. JAK passerade min personliga due dilligence men man ska ju alltid göra sina egna undersökningar och studier och känna sig trygg i informationen man får fram.
Håller i nuläget på att byta över sparande i de fiatpengar jag har från Nordea till JAK.
Notis: Sparande i sig är inte hållbart efter 2008 då "systembankerna" de facto
blev insolventa (bankrutta).
Nästa steg blir autogiron för betalningar av räkningar och senare löneutbetalningar.
Ett par tips till som inte är direkt relaterade till hur man kan hantera sina fiatpengar men viktiga enligt mig för att klara en systemkrasch:
- Ta kontinuerligt ut en mängd fiatpengar i form av papperssedlar varje månad/vecka/dag (välj tidsram som passar bäst personligen).
- Se till att skaffa ett cirka 3-6 månaders skafferi av mat som håller sig en lång tid, t.ex. frystorkad mat.
- Flytta fiatpengar från "systemkritiska" banker till banker som inte är "systemkritiska". (som diskuteras i tråden)
- Bygg kontinuerligt upp en mängd fysiska ädelmetaller i silver och guld. Personligen är jag 90% i silver och 10% i guld men välj det förhållande som känns bäst personligen.
- Lär dig färdigheter som kommer att vara av verkliga praktisk nytta för dig och andra personer i din närhet. Exempel: Lära sig hur man odlar/brukar jord, hur man bygger saker, hantera verktyg.
- Inventera din bekantskap för att identifiera vilka som troligtvis kommer att vara dina verkliga vänner.
- Flytta till ett ställe som ligger minst en bensintank utanför större städer men där ett samhälle finns med stark gemenskap och en anda av att man hjälper varandra.
- Utveckla dig själv och var en förebild för andra. Tänk i nya banor. Fokusera på vad som är viktigt i livet för dig.
Kom ihåg, även om inte en systemkrasch sker så kommer du ändå oavsett detta att vara i ett bättre läge vad som än sker i framtiden om du fokuserar på detta. Det finns inga direkta nackdelar.
Allt ovan enligt min personliga åsikt så klart. :)
/Robban