Skyking:
Citat:
Källa? Lag (1995:1571) om insättningsgaranti. Varsågod.
Och jo det framgår där också, 20 arbetsdagar...
Ingen länk? Bara antydning till en hel lag? Du gör det ju inte lätt att kontrollera dina påståenden. Varför?
https://lagen.nu/1995:15719 § Ersättning enligt garantin betalas av garantimyndigheten.
Ersättningar ska betalas ut inom 20 arbetsdagar från det att
1. Finansinspektionen meddelar ett sådant beslut som avses i 8 § första stycket 1,
2. institutet försätts i konkurs, eller
3. en myndighet som avses i 8 § andra stycket förklarat att insättningar hos institutet är indisponibla.
På ansökan av garantimyndigheten får Prövningsnämnden för stöd till kreditinstitut, om det finns synnerliga skäl, förlänga tidsfristen med högst tio arbetsdagar.
Utbetalning får göras på det sätt som garantimyndigheten anser är lämpligt. Garantimyndigheten får i detta syfte öppna ett konto i insättarens namn i ett annat kreditinstitut. Lag (2011:829).
Ändringar/Förarbeten (2)
Ändrad: SFS 2007:1433, 2011:829
10 § Den som har en insättning i ett svenskt institut förlorar sin rätt till ersättning, om han inte gör anspråk på ersättningen innan han har förlorat sin rätt till utdelning i institutets konkurs.
Men jag ger läsarna HELA bilden eftersom du inte vill!
Som vi ser ställs ju såklart vissa villkor för att vi lurade bankkunder skall få våra fordringar ersatta! Det kommer naturligtvis inte ta 20 dagar från att jag står vid bankmaten o vill få mina pengar till att finansinspektionen meddelar beslut och så vidare, till att jag slutligen får mina pengar i HANDEN. Detta dessutom i ett land som samtidigt är mer eller mindre i ett laglöst tillstånd.
Vill bara med detta inlägg visa på hur Banktrollet Skyking arbetar. Ignorerar dem annars.