Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Vilket trams att man inte kan ta ut pengar utan att ha ett kort. Jag har tagit ut så in i h-e med kontanter utan att ha något kopplat kort- /något kort alls- på storbanker. Över disk naturligtvis.
HAHAAH SKyking låtsas inte förstå att du kan sätta in och ta ut pengar över disk.. Ja det vet vi ju alla mycket väl att de flesta kontor inte längre hanterar kontanter. Men om man åker till ett av de få bankkontor som hanterar kontanter så är det värt massor att ha ett konto/flera konton kvar för att sätta in och ta ut kontanter. Det är detta mitt inlägg handlar om.
Du fortsätter att fantisera om vad jag skriver. Du vet mycket väl att de flesta bankkontor i vissa banker är kontantfria. Visst det finns
några kontor som har kontanter, men de är ganska få för vissa banker. SEB har enligt uppgift hela 15 (femton) kontor som har "traditionell kassa", vad gör man om man inte bor nära någon av dessa? För nordea och swedbank verkar det inte finnas mycket information om vilka kontor som har kontanter - hur gör man ifall man har någon av dessa banker? Gissar vilket kontor som eventuellt har kontanter?
Dessutom så kan det finnas det avgifter på uttagen (som kommer ovanpå kostnaden för resan till kontor som eventuellt har kontanter) - dessa bör givetvis ställas i proportion mot eventuell kortavgift.
Citat:
Internetbank...
Det som bankerna brukar ta betalt för är möjligheten att göra betalningar och överföringar. Ofta kan man titta på sitt saldo utan kostnad, utan att man behöver ha de andra tjänsterna.
Med internetbank menar de flesta att man kan göra ärenden på nätet. Inte enbart att du kan titta på ditt saldo.. Skyking vet detta men han är söker han konflikt o att flytta fokus från det som är intressant.
Enligt
konsumenternas försäkrinsbyrå så verkar det bara vara drygt hälften av bankerna som tar betalt för konto+internetbank+betalningstjänst. Utav de som tar betalt för kombon så är det bara hälften som tar explicit betalt för betaltjänsten (förvisso utgörs dessa av storbanker).
Så faktum är att de flesta banker tar inte explicit betalt för den tjänst som du föreställer dig att du skall kunna spara pengar på att säga upp.
Citat:
"Gratis internetbank" är egentligen falsk marknadsföring eftersom de vitala tjänsterna betalar räkningar osv är belagda med avgift. Endast SHB av storbankerna erbjuder dessa tjänster utan kostnad.
Jag skrev att man kan avsluta internet och korttjänster. Jag har inte påstått att man måste ta bort internetbanken.. Jag syftade enbart på internettjänster som kostar.
Skyking gick i opposition mot mitt inlägg där jag framhäll bla att det är smart o spara gamla konton när man byter bank.. o man (oftast) kan ta bort tjänster som kostar. Ica banken är väl svårt att ha utan kostnad. Av en händelse tar Skyking bara upp ICA banken.. Alltid tar han upp bara det som gynnar bankerna, etablissemanget och bevarar status quo.
Visst kan man (eventuellt) ta bort tjänster som kostar och behålla kontot, men det var nog inte det jag skrev. Jag opponerade mot att inte alla banker tar betalt för de tjänster som du föreslog att man skulle och kunde säga upp och ändå behålla kontot - och att detta skulle innebära att man har kontot kvar kostnadsfritt. Som jag påpekat är detta inte alltid fallet.
Det man får göra istället är att kolla upp hur det förhåller sig med respektive bank. Men jag antar att du anser att göra något sådant innebär bara att man gynnar bankerna (man får också anta att du tycker det är viktigare att man låter bli att gynna bankerna än att man gör det som gynnar en bäst själv).