Citat:
Ursprungligen postat av KalleKula
Hej alla
Har guld och silver så det räcker, men vad som nu saknas nu är mat.
Har varit och handlat typ ris, vissa produkter som har lång livslängd och satt det nere i förrådet. Detta räcker dock inte så länge. Därför måste jag köpa frystorkad mat.
Har varit inne på typ överlevnadsbutiken på nätet men tycker det är på tok för dyrt samt min mat behöver inte hålla i 25år utan jag tror att det ekonomiska läget kan ändras ganska så snabbt. Jag vill helst ha mat som kanske räcker max 5år-10år då det är biligare att köpa. (frystorkad mat brukar hålla så länge ungefär)
Har googlat för att köpa Mountain House produkter i storpack och då kommer man främst till amerikanska sidor. Hittade en sida www.campsaver.com och enligt hemsidan så skickar det till Sverige. När jag sen betalade in 15.000kr till dem så sa det sedan att det blir för svårt att skicka (inväntar att få pengarna tillbaka).
Har ni några tips? Jag hade tänkt att köpa ett matförråd för ca 6månader för 2 personer.
Kollar man sitter som amazon mm så tillkommer det ca 10.000kr i fraktkostnad.
Hjälp mig! :-)
Hej KalleKula,
Ett gott råd kan lyda så här: Sätt av en heldag, exempelvis en söndag då du inte har nåt speciellt inbokat i kalendern. Det första du ska göra när du går upp är att stänga av huvudströmbrytaren och stänga av huvudkranen för vattnet. Så. Ingen ström och heller inget vatten tillgängligt i kran och toalett.
Sedan spenderar du ett helt dygn under dessa förutsättningar och jag lovar dig att du kommer att upptäcka flertalet av dina svaga punkter som kan ligga till god grund för din struktur/planering/prepping.
Flertalet av oss kan inte njuta av lyxen med att ha en egen brun på ägorna, så är det bara. Så för de utav oss som förlitar sig på kommunens pumpstationer med tillhörande dieselaggregat bör ta en funderar på ifall det är så att man har en god vän, granne, kollega eller släkting som bor hyftsat nära och som har egen brun, i så fall kan du säkra vattentillförseln den vägen. Men ha gärna flera alternativ till vattenförsörjning. Hemma bör du ha flera 25 L dunkar med kran, så att du enkelt kan förflytta exempelvis 100 - 150 L vatten. Ovanpå detta är det inte fel att ha en eller flera 5 L dunkar av kolloidalt silver för vattenrening. Du vill absolut inte bli sjuk eller få diarre i ett kritiskt läge.
Eftersom du bör planera för att både vatten och el inte inte kommer att finnas tillgängligt på det sätt du hittills varit van vid, bör din kost vara anpassad för detta. Förslagsvis köper du portionsförpackad frystorkad mat. Hemma har du ett mindre köp från Primus exempelvis med tillhörande gas, som kokar upp 1 L vatten på ca 2-3 min. Detta vatten häller du sedan ner direkt i påsen och låter dra 10 min. Sedan klart för att äta. Ingen disk, minimal energiförbrukning, minimal vattenförbrukning. Tänk hur mycket gas som skulle gå åt för att koka några deciliter ris. Inte hållbart enligt mig. Ha dock gärna lite ris hemma ifall du trots allt skulle ha el i fastigheten. Men som sagt, räkna inte med det. Planera alltid för det värsta. Tonfisk på burk, makrill, choklad, smör exempelvis är bra att ha hemma.
Saker du bör köpa hem och förvara i större kvantiteter är toalettpapper och sanitetspåsar. Har du tur och bor nära skog o mark kan du ju lätt lösa de praktiska bitarna av de mest basala kroppsliga behoven.
Du bör ha ett kök, men gärna två. I varje fall en extra gasolbrännare. Lite beroende på familjesituation och så.
LED lantern och ett gäng extra batterier. Primus har fina och bra grejor. Gasollampa kan även vara bra. Ger dessutom skön värme. Värme är för övrigt också nåt du bör tänka på förstås. Bra ullfiltar är bra, satsa på att hålla ett litet rum varmt och bygg koja av filar och kuddar. Era kroppar alstrar ju värme och tillför förstås till helheten.
Värktabletter, allergitabletter etc beroende på din situation etc är alltid bra att ha hemma. Sällskapsspel för tidsfördriv och för att hålla motivationen uppe, för både barn och vuxna.
Mycket kan sägas och skrivas men detta bör vara en bra början, nåt att utgå ifrån.
Lycka till!