billion
|
Jag hittade att paket här som känns smidigt. Vad tror ni om det?
|
|
|
Skrumpelnubb
|
Det såg ju ut som ett bra pris för hela paketet där! Fast jag föredrar att vara lite kreativ och endast köpa stavarna och göra resten själv. Men däremot eventuellt satsa på en EC mätare också för att se vilken halt (ppm) jag får på vätskan.
|
Senast ändrad av Skrumpelnubb; 2011-12-01 22:10 |
|
Sigvard
|
Citat: Ursprungligen postat av billion Citat: Ursprungligen postat av Sigvard Kort sagt så verkar silver vara bra för både hälsa och ekonomi. ...glöm inte att det är bra mot vampyrer också! Det ryktas om att en ny stam med silverresistenta vampyrer är under utveckling...
|
|
|
Tarzan_N
|
Silverstavarna verkar vara rätt dyra om man ser till vikten, skulle man inte kunna använda två silver mynt istället?
|
|
|
Skrumpelnubb
|
Citat: Ursprungligen postat av Tarzan_N Silverstavarna verkar vara rätt dyra om man ser till vikten, skulle man inte kunna använda två silver mynt istället? Jo, men problemet är att man inte får ha kontakt med någon annan metall i det destillerade vattnet. Kan du bara skärma t.ex. krokodilklämman på något sätt från den uppstigande fukten från lösningen går det väl bra. Ett alternativ skulle kunna vara att göra borrhål i mynten och fästa en tunnare silvertråd i och låta mynten hänga ner så att borrhålen är över lösningen samt med krokodilklämmorna fästa i trådarna t.ex på utsidan av kärlet (om trådarna böjs över kanten) eller fästa ovanför en platta som man har dragit trådarna igenom.
|
|
|
Tarzan_N
|
Är det någon som provat att göra sitt eget, och om så, blir anoden/katoden varm?
Jag har tänkt mig sätta in två silvermynt i en pleniglasskiva som har skåror för mynten och sen ansluta strömmen på ovansidan
|
|
|
Sigvard
|
|
silver chord
|
Tänkte väcka liv i tråden och fråga vilken konstantströmsladdare som rekommenderas för att bygga en egen kolloidialgenerator.
Har hittat ett par på Kjell & Co. och undrar om någon dessa verkar vettiga: http://www.kjell.com/Sok?query=konstantström
Tacksam för svar.
|
|
|
Skrumpelnubb
|
Vad jag kommit fram till är att man behöver en mellan 18 till 27 volts adapter. Strömmen på en sådan brukar vara över 1000 mA, men det har ingen betydelse för strömmen blir inte så stor i själva katalysen eftersom det finns så lite joner i det destillerade vattnet. Rekommendationen på ström är ca 2-20 mA men det blir alltså inte mer i rätt lösning oavsett strömmen på adaptern. Du kan alltså ta vilken adapter som helst som har 18-27 volt likström (DC). Min adapter är på 19 volt och 7000 mA, går utmärkt!
|
Senast ändrad av Skrumpelnubb; 2011-12-21 23:59 |
|
Skrumpelnubb
|
Citat: Ursprungligen postat av Skrumpelnubb Vad jag kommit fram till är att man behöver en mellan 18 till 27 volts adapter. Strömmen på en sådan brukar vara över 1000 mA, men det har ingen betydelse för strömmen blir inte så stor i själva katalysen eftersom det finns så lite joner i det destillerade vattnet. Rekommendationen på ström är ca 2-20 mA men det blir alltså inte mer i rätt lösning oavsett strömmen på adaptern. Du kan alltså ta vilken adapter som helst som har 18-27 volt likström (DC). Min adapter är på 19 volt och 7000 mA, går utmärkt! För att vara tydligare: Det är spänningen som anges i volt som är det viktiga, spänningen ska vara 18-27 volt. De adaptrar/batterieliminatorer som finns, och har den spänningen, har vanligtvis en ström från 600 till flera tusen mA vilket är mer än tillräckligt. Strömmen på den adapter du väljer är därför oväsentlig eftersom den är det destillerade vattnets ledningsförmåga som bestämmer över strömmen. Strömmen som anges på adaptern avser maxbelastningen, vilken omöjligen överskrids i destillerat vatten. Alltså är de laddare du föreslår inte bra. De har konstantström som lämpar sig för laddning av batterier men de har troligen för låg spänning, du ska ha tillräcklig spänning. Sök efter DC adapter på 24 volt, eller leta i lådorna hemma, och montera själv kabelskor eller krokodilklämmor på den. Här är ett exempel på en tillräckligt bra adapter.
|
Senast ändrad av Skrumpelnubb; 2011-12-22 00:02 |
|
silver chord
|
Tackar för era svar! Angående den adapter på ClasO som du länkar till Skrumpelnubb så har jag en sådan som jag redan har "byggt om". Men avstod från att använda den sedan jag läste detta skrivet av Linus H tidigare i denna tråd: Citat: Jag företräder inga tillverkare utan gör mitt kolloidala silver hemma med batterivatten från OK och en maskin jag köpt på nätet. Processen är elektrolys med två silverstavar i vatten och likström mellan stavarna. Den har en constant current mekanism som gör silverpartiklar av samma storlek. Tidigare gjorde jag det med silver från LibSilv och en omgjord DC-laddare. Funkar perfekt men problemet är att i takt med att vattnet blir mer strömledande pga silvret så blir partiklarna större. Vad tänker du/ni kring detta?
|
|
|
Skrumpelnubb
|
Eftersom det inte finns en adapter som har konstantström på 2-20 mA (särskilt omöjligt att hitta en sådan med en spänning på 18-27 v) så blir det ändå samma resultat när halten silverjoner överstiger ca 20 ppm. Alltså är svaret att man ska avbryta vid ca 20 ppm. Har man ingen mätare är det lagom att sluta när vattnet är svagt gult.
Jonerna blir inte större i takt med att strömmen ökar men risken för fällningar från anoden (tror jag det var?) ökar när strömmen blir starkare, man bör ta upp elektroderna och torka av dem när de blir belagda, ta upp dem oftare mot slutet av katalysen.
Angående kolloidala partiklar är det bara ett sätt att uttrycka sig. Man tillverkar inte kolloidala partiklar genom katalys, man tillverkar joner. Kolloidala partiklar skapas genom malning. Men det är jonerna som har den antibakteriella egenskapen.
|
Senast ändrad av Skrumpelnubb; 2011-12-22 12:27 |
|
Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.