Citat:
Ursprungligen postat av jensen
Tack så hemskt mkt för länken om prisförändringar.
Framtill 2009 har prisökningen på silver sålunda rört sig med ca 5-10 procent per år. Alltså någorlunda jämbördigt med inflationen. Från 2009 till nu har prisökningen varit ca 100 procent. Alltså skyhögt över inflationen.Jag undrar verkligen om fundamenta har förändrats så, att ökningstakten är motiverad. Alla bedömningar tycks befinna sig på hal is, vilket även de förfärliga svängningarna betr. spotpriset illustrerar.
Över måttan spännande tider framöver. Jag tror nog att dollarkraschen tar längre tid på sig än vad de flesta föreställer sig.
1981, efter att "silverbubblan" brustit kostade silver ungefär USD 8 per once(källa Kitco.com). Om du sedan räknar med en verklig inflation(källa Shadowstats.com) på ungefär 7.5% per år skulle motsvarande pris bli ungefär USD 70 idag. Då har ingen hänsyn tagits till att det används mycket mer silver nu än 1981 i elektroniska komponenter, kläder, läkemedel, solceller mm.
Ett pris på minst USD 100 idag och kanske till och med högre förefaller därför mer än rimligt utan att hänsyn tagits till risken för eventuell kollaps i valutasystemen.
Om du nu köper silver som ren investering och det inte finns några ideologiska skäl kanske en riktkurs på USD 100 kan vara rimlig. Detta gäller dock ej "papperssilver" där värdet mycket väl kan kollapsa innan priset når dessa nivåer.
Som kuriosa kan jag nämna att Guld hade ett snittpris på USD 460 år 1981. Om man bara tar hänsyn till verklig inflation borde priset ligga på ungefär USD 4 000 idag.