Citat:
Ursprungligen postat av Selous
Det behöver inte nödvändigtvis bli så dramatiskt. Vi ha haft pengarna vi har nu sedan början på sjuttiotalet, innan det var vi via dollaren bunden till guld. Innan det hade vi guldmyntfot och den skandinaviska valutaunionen. Innan dess daler systemet. Det är i ett historiskt perspektiv inte så ovanligt att valutan byts ut eller refomeras då och då. Vi får väl bara hoppas att det det här gången sker utan ett krig i vårt närområde.
Ska försöka förklara hur jag menar. Ifall ett land / region / stat förr i tiden sattes i konkurs fanns det ju andra fodringsägare/adelsmän/ättlingar/konkurrenter som var beredda att hoppa in och ta deras plats. Dessa hade ju då en finansiell uppbackning utav exempelvis metaller / skog etc. Men ifall ingen i hela världen har denna uppbackning, och hela valutan kraschar, bör väl i princip innebära att äganderätten i sin teoretiska form försvinner.
Ifall vårat system idag skulle kollapsa och kravaller, upplopp, strejker m.m uppstår tror jag det blir svårt att säga "Jag köpte denna tomt / fastighet för 10 miljoner kronor för 10 år sedan". Folk ger blanka fan i det, dom tar din tomt och dina ägor ändå i desperata tider. Medans förr i tiden, hade du alltid guldet du kunde utnyttja eftersom det oavsett statsskick eller regeringars tillstånd var en vedertagen valuta bland folket. Så du kunde för att skydda din gård i det fall att staten skulle bli utan pengar, alltid anställda vakter, folk eller bevakning genom ditt guld.
Jag ser det såsom att ifall valutan består utav ett riktigt värde, i form av metall, som finns i begränsad mängd, så spelar det egentligen ingen roll ifall stater eller länder går i konkurs så länge du själv har visst mycket av denna metall. Medans idag, om en hel valuta förintas till följd av enorm inflation, så kan du inte längre efter det att staten på ett eller annat sätt störtat samman använda dina papperspengar som en legitim betalning, eftersom det inte har en trovärdig förankring hos folket.