Citat:
Ursprungligen postat av Guldmikroben
Varierar CSN rantan manadsvis eller ar den last for ett helt ar? Jag misstanker att den ar last arsvis och det endast lonar sig att avbetla exta i slutet pa aret.
Då jag jobbar på CSN så kan jag meddela att räntan fastställs varje år och som någon nämnde tidigare så sätts räntan utifrån ett genomsnitt på statens upplåningsränta de senaste tre åren. I år är räntan 1,9 %.
CSN har tre olika lån:
- Studiemedel, tagna före 1989.och det är ingen ränta på detta lån utan ett uppräkningstal som är baserat på KPI. Om det skulle bli hyperinflation så är uppräkningen maximerat till ett tak om 6,7%. Om det skulle bli deflation så minskar lånets storlek (KPI = minus)
- Studielån, taget mellan 1989 och 30 juni 2001, Ränta på f n 1,9 %. Man betalar 4% på sin senast taxerade inkomst.
- Anuitetslån, taget efter 1 juli 2001. Ränta på f n 1,9 %. Återbetalningen sätts på att slutbetalas under en tidsram och man betalar samma belopp under samma år + ränta + 2%.
Skulle det bli hyperinflation så sitter jag helst med det lån jag har, de gamla, som dock snart är återbetalade.
Min tro är dock inte att Sverige riskerar detta scenario med hyperinflation. USA är troligare och deras förvrängning av sin inflationsstatistik är högst missvisande och speglar inte den bisarra verkligheten.