Jag var faktiskt nere på Järntorget i Göteborg en sväng i lördags och kollade om det var någon aktivitet. Var där ganska sent, efter kl. 5 nån gång. Det var lite tält uppsatta. Det fanns möjlighet att rita egna plakat och hänga upp. Någon pratade lite i en mikrofon precis när jag kom. Inte mycket vettigt sades och talet avslutades precis när jag anlände. Efter det drog de igång och slog lite på trummor. Effektfullt förvisso, men sen då?
Några skyltar med darrig text hängde på fontänen. Bland annat kunde man läsa:
"Företag är inte frihet"
"Ränta är ocker" osv.
Jag hade gärna gått fram och frågat dom vad det skulle betyda men jag hade ärligt talat inte tid och var tvungen att skynda vidare.
Jag tycker att det är bra att det händer nånting, oavsett vad. Att någon öppnar för en diskussion. Tyvärr kändes det som hände på Järntorget inte särskilt konstruktivt. Jag såg förvisso att
http://www.ekonomiskreform.se hade delat ut lappar som satt på vindrutor på bilar som stod parkerade. De löd: "Avslöja banksterväldet!" Detta följt av en lång text som förklarade hur Federal Reserve är privatägt, hur
Fractional Reserve Banking funkar och hur detta system ständigt urholkar vår köpkraft.
Även om jag inte håller med i allt som ekonomisk reform står för tycker jag att initiativet är utmärkt!
En riktigt konstruktiv diskussion och ett förslag på lösning till dagens problem. Det räcker inte att skriva: "Företag är inte frihet", "Kapitalism är stöld", "Ränta är ocker" och sedan efter det, slå på lite "hippie"-trummor.
Tänk efter, kom med ett förslag och sedan kan vi diskutera det!
Någon mer som var där, eller som var på plats i Sthlm , Malmö, Göteborg?