Först tänkte jag fritt på vilka motiv som skulle fungera bra, sen försökte jag tänka vad som kan passa budskapet "Liberate our money" och kom fram till den första bilden här. Det är en klassisk bild jag sett i olika sammanhang (antagligen gammal o helt fri att använda). Men jag vet inte vad den heter så har inte kunnat hitta någon bild med bra upplösning på internet även om det säkert finns. Jag har därför fotat från en bok för att få en ok version snabbt. (Går att ordna tekniskt bättre bildversion)
Bildtexten hör inte till förslaget.
Tanken är att den ska ta upp en hel sida av en tacka. Tror att den kan bli mycket bra. Problemet är att den nog är för detaljerad för en så liten yta (även om man suddar bort en del detaljer). Fungerar bättre på en 10-20 oz tacka med ca dubbla ytan. Vet inte om texten ska få plats på samma sida eller om den kan ha en egen.
Här är mitt andra förslag
En Galapagos sköldpadda som står stadigt.
Denna sköldpadda symboliserar resiliens, tålighet, långsiktighet, stabilitet, med sitt robusta pansar och livslängd på upp till 170 år.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gal%C3%A1pagos_tortoise
En blyerts teckning jag gjort med och utan ifyllda konturer.
Kuriosa
Walter Rothschild, cataloger of two Galápagos tortoise subspecies
En Rothschild som verkar ha varit mer intresserad av djur än att spekulera/manipulera i finanser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Rothschild,_2nd_Baron_Rothschild
Här styr han den stackars sköldpaddan med en pinne mat som är precis utom räckhåll. Om man så vill en liknelse för hur medelklassen luras med löften om evig tillväxt och att allt bara blir bättre. :-)
Ett annat förslag på djurmotiv är bältdjuret.
http://en.wikipedia.org/wiki/Armadillo
(Den lilla bilden är för att ge en bild i liknande storlek som tackan)
Ett träsnitt som är snyggt. Kanske är fjällen för detaljerade för en liten tacka?
Creative commons bild som får användas fritt även för kommersiella syften utan att fråga.
Det var svårt att estetiskt tolka "Liberate our money". Associationerna går till kollapsande storbanker vilket ger lite väl negativa bilder. Den bilden jag valde tolkar jag som upptäckandet av en ny större och friare värld bortom den gamla som var levd i illussioner. Skuldfria pengar och förståelsen av ofriheten i det nuvarande systemet är befriande för människor. Bilden fokuserar på den upplevda och mänskliga aspekten av befriande kunskap och förändring.Ordet "Liberate" känns som det syftar främst på människor. Medan "to free something" är mer generellt. (Min upplevelse. Kan va fel)
Bilderna kan utvecklas och jag kan ta hjälp att justera dom i dator om det behövs.
Fler texter att använda som extra tillägg eller alternativ.
"The Alpha and the Omega"
"The beginning and the end"
"Earthbound Value"
"Earthbound money"
Text ett och två ovan syftar på att en cykel sluts. Något börjar om igen eller något nytt börjar. Ädelmetall har kommit tillbaka tidigare.
Bland förslagen gillar jag #18 fenix. Snygg bild med symbolvärde. Ger power metal associationer på gott och ont. :-) Skulle passa även på mynt och till någon text om återuppståndelse.
Nr 2 i inlägg #41 är snygg.
Förslaget i inlägg #48 med Fröken frihet ser bra ut. Speciellt den snirkliga ramen runt är fin.