Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Ny auktion - 20 kg cirkulerade svenska silvermynt
Ny auktion - 20 kg cirkulerade svenska silvermynt
2012-05-03 10:45 # 13
Drillarn
Efter att ha pratat med Silverklubben för några veckor sedan ställer jag mig frågande till varför någon skulle köpa cirkulerade mynt...

Då gällde:
Silverklubben köper in en 2 krona 40% silver för 23,10 kr

Spotpriset för silvret i 2 kronan låg på 38,62 kr

Silverklubben menar på att det kostar att utvinna silvret från myntet, någon som förefaller självklart. Så deras inköpspriser ligger på ungefär 60% av spot.

För att räkna hem ett köp på spot på en 2 krona då behövde spot gå upp 67,2%. Eller från 6,89 kr per gram till 11,5 kr (cirkus). Dvs, betydligt mycket högre än all time high?

Är anledningen: "when SHTF" det enda som gör att ni köper dessa silvermynt?
2012-05-03 14:58 # 14
Nikon
Beror väl lite på hur man ser på saken.
Som skrot är värdet kanske lägre eftersom det inte är rent silver.
Det betyder inte att värdet måste vara så mycket lägre när de handlas som bullion.

Exempelvis Krugerrands handlas inte under spot-pris även fast de har ca 10% koppar i sig.
2012-05-03 16:33 # 15
Yngveman
Citat:
Ursprungligen postat av Drillarn
Efter att ha pratat med Silverklubben för några veckor sedan ställer jag mig frågande till varför någon skulle köpa cirkulerade mynt...

Då gällde:

Silverklubben menar på att det kostar att utvinna silvret från myntet, någon som förefaller självklart. Så deras inköpspriser ligger på ungefär 60% av spot.

För att räkna hem ett köp på spot på en 2 krona då behövde spot gå upp 67,2%. Eller från 6,89 kr per gram till 11,5 kr (cirkus). Dvs, betydligt mycket högre än all time high?

Klart att det kostar pengar att utvinna silvret, men knappast 40% av silvervärdet. Du måste ju tänka på att Silverklubben ska tjäna pengar på affären..
Däremot är jag lite tveksam till just 40% mynt som investering, men 80% tycker jag fungerar utmärkt så länge man inte betalar någon prispremie..
2012-05-03 22:24 # 16
HPD
Med denna volymen så torde det gå att kränga iväg med 85% av spot till rätt många silverköpare som skickar för affinering utan några större problem. Att få över 90% spot blir dock en utmaning.
//HPD
2012-05-04 22:41 # 17
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Yngveman
Citat:
Ursprungligen postat av Drillarn

Då gällde:

Klart att det kostar pengar att utvinna silvret, men knappast 40% av silvervärdet. Du måste ju tänka på att Silverklubben ska tjäna pengar på affären..
Däremot är jag lite tveksam till just 40% mynt som investering, men 80% tycker jag fungerar utmärkt så länge man inte betalar någon prispremie..

All respekt till personerna bakom Silverklubben som är vettiga personer. Det är dock viktigt att beakta att silverklubben är ett vinstdrivande företag som köper upp silver till låga priser. Att affinera silver kostar, beroende på volym och renhet, 5-15% av silverpriset. Man "tappar" således absolut inga 40%. Spot-7 % torde vara ett ytterst bra pris för präglade bruksmynt och nästintill en arbitragemöjlighet om man skulle smälta i stor skala (vilket jag dock absolut inte förordar för dessa redan präglade mynt).

Varför man alls skall smälta äldre svenska mynt förstår jag inte. Det är ju redan silver präglat som mynt med enhetligt innehåll i små enheter vilket är idealt oavsett framtidsscenario. Mynten innehåller ju dessutom en legering som gör dem lämpliga för cirkulation. Hur skulle man kunna få något "bättre" genom att smälta?
Senast ändrad av libertysilver/natalietornquist; 2012-05-04 22:42
2012-05-04 23:12 # 18
Drillarn
Tack så mycket för alla svar på min fråga. Det gav mig mycket att fundera på :)

Måste säga att klassen på detta forum är skyhögt i jämförelse med andra jag stött på.

Trevlig helg!
2012-05-06 09:45 # 19
Moderator
Sista chansen innan vi måste returnera partiet till säljaren. Säljaren säljer alltså hela partiet för spot - 7 %. Först till kvarn. Partiet gäller:

Finvikt silver: 20 kg
Objekt:
10 kg finvikt 40%-iga svenska cirkulerade silvermynt. (Bruttovikt: 25 kg)
10 kg finvikt 80%-iga svenska cirkulerade silvermynt. (Bruttovikt: 12,5 kg)

I skrivande stund skulle detta innebära 6,64*0,93*20 000 = 123 504 kr för hela partiet.
Partiet finns hos Liberty Silver och kan antingen avhämtas enligt överenskommelse efter betalning till säljaren eller i samband med kontant betalning vid avhämtning eller skickas mot självkostnadspris.
2012-05-20 12:20 # 20
Moderator
Eftersom det inte blev något drag kring denna auktion så är det istället utlagt 20 kg finvikt i form av 40%-iga mynt på Tradera. Se denna länk..

För den som önskar undvika fraktkostnaden går partiet att hämta eller få utkört i Malmö-regionen. Betalning med överföring till säljarens bankkonto eller kontant vid överlämning.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2012-05-20 12:22
2012-05-20 18:27 # 21
kaase
Jag såg det. Tycker det skulle vara lite Joakim von Anka över femtio kilo mynt... Men jag behöver ett nytt fundament för flaggstången. ;)
2012-05-21 01:55 # 22
Sigvard
Skrev fel.
Senast ändrad av Sigvard; 2012-05-21 01:57
2012-05-22 18:13 # 23
Sigvard
Jäklar vad spännande att titta på auktionen.

1 timma och 48 minuter kvar och 116000 kr..... :-)
2012-05-22 21:31 # 24
HPD
95% av spot ca, rätt bra betalt. Vad brukar det bli för stora silverlot:er på Tradera?
//HPD

Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt