MFC
|
Jag har absolut inget förtroende för Posten som leverantör av varken brev eller paket.
Förra året blev jag av med 3 viktiga brev och fick ett paket från LS skadat. I år har ett paket redan gått fel 3 gånger (!!!!). Paketet som INTE är från LS skickades för tre veckor sedan och åker fortfarande runt i landet medan jag bara kan titta på.
|
|
|
Per-Arne
|
Citat: Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson Då kontaktar du oss eftersom vi står risken för leveransen som är fullt försäkrad. Tack för det Torgny! Det känns tryggt att veta.
|
|
|
Guldfisken
|
Min första leverans från LS gick med posten värdeförsändelse som jag fick hämta ut på ett Posten företagscenter mot legitimation. Det kändes tryggt och jag kunde se att försändelsen var oöppnad och plomberad med röd tejp. Vad det står för avsändare tror jag kvittar, då värdet står tryckt utanpå försändelsen och det blir ju snabbt stora belopp med några guldmynt och/eller tackor.
Mitt andra köp från LS levererades från "lager" i Tyskland via (långsam) DHL express. Då jag såg på nätet att godset ankommit till Göteborg så ringde jag upp DHL. Jag fick då veta att de levererade till min hemadress, dock utan att kunna ange något ungefärligt klockslag. Vidare fick jag veta att DHL levererar "till en adress" och vem som helst kunde ta emot det. Min legitimation (som mottagare) behövdes inte, allt enligt DHL's kundtjänst. Att det var en värdeförsändelse gjorde ingen skillnad och jag är tveksam till om DHL överhuvud taget var medvetna om detta.
Vidare fick jag höra att om min sambo inte skulle vara hemma just för stunden kunde de lämna försändelsen på trappan eller lägga den i brevlådan nere vid vägen (vi bor i villa).
Då det ändå rörde sig om 3 oz guld kände jag mig inte helt trygg med detta upplägg, samt att det skulle bli en omöjlig diskussion/ansvar/beslut för min sambo om försändelsen såg öppnad/skadad ut, vilket inte alls är ovanligt bland alla försändelser som ankommer varje dag till företaget där jag arbetar.
Jag bad därför DHL att ändra leveransadressen till min arbetsplats vilket inte var några problem och dagen efter fick jag mina guldmynt i ett litet oplomberat paket med en oläslig signatur som enda motkrav.
Vem som helst med kännedom om att en försändelse är på väg kan således ringa upp DHL styra om den till valfri adress. Hur många händer som den passerat i logistikkedjan vet jag inte, men förr eller senare kommer säkert någon bli frestad att pilla ut ett eller flera mynt. Hur kan jag som mottagare då bevisa vad som saknas?
Vid nästa eventuella leverans skulle jag således känna mig betydligt lugnare om det går via posten värdeförsändelse igen.
|
|
|
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
|
Vi har testat DHL för vissa försändelser. Tanken är ju att förbättra servicen och inte tvärtom. Fördelen med kurir är att få leverans hem fullt försäkrat eftersom vi alltid står risken för leveransen. Dessutom lägger Posten Företagscenter ner snabbt i glesbygd vilket innebär att vissa kunder måste åka många mil för att hämta sin försändelse. En ytterligare faktor är att Posten nyligen sänkt beloppet för värdeförsändelser från 500 000 kr till 200 000 kr.
Med detta sagt är vi ändock inte nöjda med DHL och har därför helt sonika slutat använda dem.
|
|
|
Skyking
|
Citat: Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson Från villkoren för postens värdebrevCitat: Ett Värde får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper. Värde får innehålla ett marknadsvärde upp till 10 000 SEK om innehållet är betalningsmedel. Vid övrigt innehåll får försändelsen innehålla ett marknadsvärde upp till 500 000 SEK. Betalningsmedel får ej kombineras med övrigt innehåll. Vår förståelse är att även om vissa ädelmetallmynt teoretiskt sett är betalningsmedel så betraktas de inte som betalningsmedel i detta hänseende. Som jag tolkade det så är det det faktum att marknads värdet överskrider nominella värdet som drar gränsen mellan betalningsmedel och samlingsmynt. Hur blir det då med krugerrand som ju är lagliga betalningsmedel till guldvärdet. Då blir ju "nominella" värdet i det närmaste samma som det faktiska värdet? Då skulle de ju kunna betrakta det som betalningsmedel. Kanske dum fråga: ställer Liberty Silver AB garanti att försäkringen gäller (dvs ersätter kunden även i fall försäkringen inte skulle gälla).
|
|
|
Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.