Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Ont om silvermynt
Ont om silvermynt
2013-02-04 20:54 # 13
impact
Citat:
Ursprungligen postat av flukve
Hej ädelmetallsvänner!

När jag i helgen undersökte hur mycket jag idag får för mitt silver och guld
så upptäckte jag till min fasa att hela den prisökning i SEK som jag har
bevittnat mellan år 2008 tills nu i början på februari 2013 är helt utraderad.

Detta verkar främst ha skett de senaste 12 månaderna, då jag innan dess
stämde av priset var 6e månad.

Jag pratar om det pris som ni och övriga svenska ädelmetallshandlare är
beredda att köpa mina ocirkulerade silvermynt för.

Jag har alltså gått back som svensk silverköpare, och räknar man in inflationen
så har jag gått ännu mer back. Vad har hänt?

Nedanstående faktorer är de jag är medveten om:
- Ökade prispremier
- Stark krona, svag dollar
- Stor fysisk efterfrågan

Det enda undantaget på detta är Liberty Silver-mynten som jag är lite plus på.

På guldsidan ser det en aning bättre ut, men för en Eagle / Buffalo / Philharmonic
eller övrigt utländskt investeringssilvermynt i nyskick, så ser det i dagsläget
mycket illa ut då inte ens värdebevararfaktorn är uppfylld ( i SEK).

Tacksam för svar och kommentarer!

Mvh, Uffe.

Guld och silver lämpar sig sämre för kortsiktiga spekulationer utan är mer för ett långsiktigt värdebevarande.
Har priet gått ned ja då är det ju rea och man köper lite till, jättebra köpläge.
Är man fullinvesterad ja då sätter man sig på sidlinjen glatt visslande och väntar på domedagen
2013-02-04 20:54 # 14
impact
Citat:
Ursprungligen postat av flukve
Hej ädelmetallsvänner!

När jag i helgen undersökte hur mycket jag idag får för mitt silver och guld
så upptäckte jag till min fasa att hela den prisökning i SEK som jag har
bevittnat mellan år 2008 tills nu i början på februari 2013 är helt utraderad.

Detta verkar främst ha skett de senaste 12 månaderna, då jag innan dess
stämde av priset var 6e månad.

Jag pratar om det pris som ni och övriga svenska ädelmetallshandlare är
beredda att köpa mina ocirkulerade silvermynt för.

Jag har alltså gått back som svensk silverköpare, och räknar man in inflationen
så har jag gått ännu mer back. Vad har hänt?

Nedanstående faktorer är de jag är medveten om:
- Ökade prispremier
- Stark krona, svag dollar
- Stor fysisk efterfrågan

Det enda undantaget på detta är Liberty Silver-mynten som jag är lite plus på.

På guldsidan ser det en aning bättre ut, men för en Eagle / Buffalo / Philharmonic
eller övrigt utländskt investeringssilvermynt i nyskick, så ser det i dagsläget
mycket illa ut då inte ens värdebevararfaktorn är uppfylld ( i SEK).

Tacksam för svar och kommentarer!

Mvh, Uffe.

Guld och silver lämpar sig sämre för kortsiktiga spekulationer utan är mer för ett långsiktigt värdebevarande.
Har priet gått ned ja då är det ju rea och man köper lite till, jättebra köpläge.
Är man fullinvesterad ja då sätter man sig på sidlinjen glatt visslande och väntar på domedagen
2013-02-04 21:19 # 15
Cvitae
Som kommentarer till flera av inläggen med bris på silvermynt. Jag har noterat på ebay och tradera för att ta ett svenskt exempel, pågår en ganska stor handel. Jag har handlat silvermynt via blocket. Jag har sett att flera satt i system att köpa stora partier för att sedan sälja dem en och en. Har man tid med det, så kan man om man köpt mynten momsfritt tjäna uppemot 40kr per mynt. Jag har för dåligt med tid dock, det är ju en rackarns mycket administration som ska betalas med de 40 kronorna.

Har bekanta i familjen som är silver/guldsmeder. De ser inte metallen som någon investering utan ett värv att sälja smycken. De kan ta ut mindre i lön i takt med att priserna stiger och vice versa. De vill ha låga priser för att på så vis högre marginal. Just silver var ett aber för dem, då de sålde mycket silversmycken som var relativt tunga. Guld har de nästan slutat med för ingen köper längre.

För dig som gått back på dina silver. OM du sålt dem har du gått back, annars inte. Går back gör man när man realiserat vinsten/förlusten.

Jag anser att investeringsmetaller köper man som säkerhet för i värsta fall en domedag, eller kanske mer realistiskt scenario en hyperinflation. Jag har inte köpt så mycket, men har blandat guld och silver men jag köper när tillfälle med bra pris ges. Lite då och då när man fått lite över på lönen. Små storlekar är lättare att omsätta och man får bättre pris för dem, som alla på forumet så klart redan vet.

Det skulle vara väldigt trevligt om Liberty eller någon annan anordnade en ädelmetallträff för alla oss intresserade. Tror det finns mycket att diskutera om. Tror alla de med numismatisk intresse till de med Prepper vinklingen kan få en diskussionpartner.

Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt