Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Jag har inga kopior att testa appen med, men jag har testat med ett par andra guldmynt på en troyounce och där omkring(Doubbte eagle och 50 pesos) och de klingar såklart annorlunda än din referenspeng från Krugerand. Vad jag däremot noterade som problematiskt var att det bara var Krugerands med präglingsår under sjutiotalet(76-78) som matchades som äkta av appen. Jag tesrade med ett flertal prägkade under 80-81 och de hadde en topp på 9065Hz och tolkades av appen som icke äkta.....
Jag vet inte vad som skiljer men det är uppenbarligen något . Krugeranden har även något olika färg i gulldet mellan olika präglingsår- beror säkert på vad de 8-9% i pengen som inte är guld består av . Koppar, silver och andra metaller beroende på från vilken malmfyndighet guldet kommer ifrån. Har du sett liknande tendenser på silvermynten?- eller de är kanske säkrare då de håller en högre halt silver?
Jag har testat med krugerrands präglade 1971, 1975, 1977, och 1984. Alla matchar väl med de blåa linjerna som är inprogrammerade i appen.
Som jag förstått det så skall alla krugerrands, oavsett präglingsår, vara tillverkade av kronguld. Dvs 22karat guld och 2karat koppar: http://www.randrefinery.com/brochures/Krugerrand-brochure.pdf
Men visst, en viss variation i anrikning och präglingsprocessen finns givetvis. Det är därför appen tillåter några procents avvikelse.
Men 9065Hz ligger verkligen en bra bit ifrån andra krugerrands, så någonting är ju annorlunda med dessa mynt.
Skulle du kunna skicka över ett sådant mätresultat till mig? Vill gärna se vad det kan tänkas bero på.
Efter att du plingat fram ett frekvensdiagram så väljer du "Meny -> Support/Feedback" så skapas automatiskt ett email med en bifogad screenshot till mig.
Håller på och knappar på en liten uppdatering av appen. Vore bra att veta om det är något jag behöver justera för krugerrands.
Har du förresten tillgång till en bra våg och skjutmått? Skulle du i så fall kunna undersöka vad de väger och vad de har för diameter och tjocklek?
Angående silvermynt så verkar "liberty silver" och "silver buffalo" ofta ha lite större variationer än statligt präglade mynt. Hänger förmodligen ihop med präglingskvaliteten. Men även för dessa har jag aldrig sett frekvensavvikelser med mer än någon enstaka procent.
Statligt präglade silvermynt ligger ofta inom någon tiondels procent från de förväntade frekvenserna.