För ett halvår sedan fick jag en idé om ett nytt sätt att testa om guld och silvermynt är äkta eller ej.
Vägning och mätning i all ära, men numera är det ju rätt så gott om falska silvermynt i omlopp som stämmer rätt bra vid vägning och mätning.
Ultraljudstester är bra för att hitta falska guldtackor, men kräver dyr utrustning. Präglingen på mynt gör dessutom att det är ont om släta ytor att lägga ultraljudssensorn mot.
syror och andra destruktiva test har nackdelen att de är just destruktiva.
Så, varför inte ta fram en "app" som mäter myntens resonansfrekvenser istället!
Resonansfrekvenserna hos ett objekt bestäms av objektets form och material. Om ett mynt inte består av det material det bör bestå av så kommer det i de flesta fall att ha helt andra resonansfrekvenser.
Fördelarna som jag ser det är många:
* Billigt och enkelt att testa.
* Bör inte kunna luras av pläterade mynt.
* Icke-destruktivt (om man inte råkar göra märken i myntet när man knackar till det med nageln då...)
* Kräver ingen utrustning utöver telefonen, dvs testet kan lätt göras "på fältet".
* Ett nytt vapen i arsenalen mot de allt bättre förfalskade silvermynten.
* Mäter även resonansfrekvenser som det mänskliga örat inte kan uppfatta.
* Fungerar även om man (som jag) är mer eller mindre tondöv.
Jag har precis laddat upp en första version av en Android-app som bygger på denna princip på "Google Play".
Ni hittar den om ni söker på "Bullion Test Free".
(Jag laddade precis upp den. Vänta ett par timmar om ni inte hittar den. Ibland kan det vara lite fördröjningar i Google play)
När appen startas får man först välja vilket mynt som skall testas från en drop-down meny.
Just nu stödjs endast tre olika typer av mynt. Fler kommer framöver.
Det finns en knapp för att vända på myntets bild, och lite teknisk information om myntet.
Bilden skall vara i skala 1:1, så bilden kan användas för att göra en grov jämförelse av myntets diameter genom att lägga myntet på telefonens display. Observera dock att inte alla Android-enheter stödjer naturlig 1:1 skala, så det kan variera lite.
För att göra ett resonanstest klickar man på mikrofonen.
Då visas ett diagram med blåa linjer som markerar vilka resonansfrekvenser som det valda myntet bör ha.
Testet är ljudaktiverat. Balansera myntet på ett finger nära telefonens mikrofon och slå till myntet lite försiktigt med en fingernagel eller något hårt objekt. Använd INTE ett andra mynt för att slå till det första myntet. Ljudet från det andra myntet kan påverka testet.
Ljudnivån som krävs beror på känsligheten i telefonens mikrofon. För de flesta telefoner räcker det att knacka försiktigt med en nagel på myntet. Enheter med mindre känslig mikrofon (Exempelvis Acer Iconia) kräver att man slår till myntet med ett hårdare objekt (Exempelvis en penna eller skaftet på en skruvmejsel) för att mikrofonen ska fånga upp ljudet.
Då bör ett resultat i stil med detta visas om myntet är äkta:
Eller något i stil med detta om myntet är falskt:
För att testa igen är det bara att knacka till myntet en gång till.
Det kan krävas lite övning för att få fram "rena" ljud från myntet.
Jag rekommenderar att man gör testet i ett någorlunda tyst rum. Speciellt högfrekventa ljud från elektroniska prylar kan påverka testet.
Observera:
Jag garanterar inte på något sätt denna apps tillförlitlighet i att detektera falska eller äkta mynt.
Detta test bör endast användas som ett komplement till andra testmetoder.
Detta är som sagt en första beta. Jag uppskattar all feedback och förslag på förbättringar.
Denna första beta har jag valt att endast göra tillgänglig i Sverige, för att få lite feedback innan jag släpper den i fler länder.
Så sprid helst inte information om denna app till internationella websidor och forum än. De kommer ändå inte att kunna hitta den på "Google Play".