|
GotSilverYet?
|
|
Anonym
|
Tror inte på det även om det är intressant.
|
|
|
LPB
|
Tack för info, men jag tror inte att dina källor är helt att förlita sig på.
Om vi tar silver, så är de flesta överens om att det finns ca 1miljard ounzes ovan mark
Därefter kommer frågan om hur mycket silver det eventuellt skulle finnas under mark,(obrutet)? Information om detta kan man få från olika statliga institutioner och en del av dessa värderar att det finns silver som täcker världens behov 14 år framåt.
Men det är en fiktivt antagande, då det t ex under år 2000 sades att det fanns silver som täckte vårt behov i de nästa 16 år. Grunden till detta är att det hittas nya mineralfält hela tiden och nya resurser tillkommer allt eftersom marknadsvillkoren ändras, (priset på mineraler). Tror att alla är överens om att mineraler är ändliga, men jag har inte funnit flera samstämmiga källor om hur mycket "obrutet" silver det finns. Har hittat uppgifter om att det finns silver för de nästa 14 till 48 år(?) Om det nu finns silver för de nästa 50 år, så kan man ju fundera på om det är något att investera i? Om inte annat för sina ev. barnbarn? :)
Om någon har, vad de tycker tillförlitliga siffror på mängden obrutna mineraler, primärt guld och silver, så vore jag mer än tacksam för dessa inlägg.
|
|
|
Anonym
|
Vad gäller guld och silver , verkar det stämma ungefär med vad jag läst om att USGS (USA geologiska instituion) bedömer. Det är en uppgift som jag läste för ett par år sedan i en artikel av Ted Butler.
KH
|
|
|
LPB
|
@KH
Att silvret skulle vara slut runt 2020?
|
|
|
Anonym
|
Naturligtvis tar inte allt silver slut helt plötsligt. Det kan däremot bli så svåråtkomligt och dyrt att gräva fram i mängd att det inte är praktiskt möjligt att använda på det sätt vi gör i industriell skala.
|
|
|
Anonym
|
LBP
Ja det stämmer, jag har läst att silvret skulle ta slut ca 2020. Exakt vad det innebär vet jag inte. Men silver lär finnas väldigt ytligt i jordskorpan, och större silverfyndigheter är redan utvunna sägs det. Det finns inte längre så många rena silvergruvor längre. Huvuddelen av silvret produceras numera som en biprodukt vid produktion av andra metaller som koppar och guld.
Jag har också svårt att tro, att silvret abrupt tar slut 2020. Förmodligen menar dom i större mängder??
Hur som helst så kan det vara mycket BULLISH för silverpriset. En del tror, att silver kommer att bli lika dyrt eller dyrare än guld precis som platinum är nu.
KH
|
|
|
Anonym
|
Om man ska lita på dom här förutsägelserna så är ju energin (kolet) det sista som tar slut....något annorlunda förutsägelse än det man brukar höra! /GeCe
|
|
|
Anonym
|
CeGe Peak kol lär inte vara så långt fram i tiden har jag läst i andra bedömningar. Kanske om 30 år eller så. När vi inte längre har olja, hur skall vi kunna utvinna resten av kolet på ett ekonomiskt sätt? Även ifall det skulle finnas brytbart kol längre än så om än i minskande kvantiteter/år. Samma är med oljan. Vi hade Peak Oil 2005-2006, men det innebär inte att oljan är slut, utan att vi får minskad produktion årligen framöver.
KH
|
|
|
Boss
|
jag trr man ska tänka på vad det kommer kosta att plocka upp silvret till exempel i framtiden , mer det som kan bli intressant ... när oljan blir dyrare så blir dyrare för att ta upp med ... sen silver tar man upp genom att man tar upp andra saker som koppar och andra mineraler , sen finns några få silver gruvor som är rena silver gruvor ... ska kolla om jag hittar nåt klipp att backa det jag säger med :)
|
|
|
Anonym
|
Varför leta efter nytt silver etc innan de befintliga täkterna är utarmade? Det vore extremt resursslöseri. Inget silver har dessutom lämnat planeten så ämnena finns ju kvar. Privat återvinning har alltid varit en stor industri, åtminstone tills staten bestämde att de skulle sköta om det hela, med tillhörande resursslöseri. Ständig teknikutveckling kanske vi inte ska ta för givet, men den faktorn kan bara den mångfaldigt öka mängden tillgängliga reserver, precis som vi har sett framförallt de senaste hundratals åren. Det störta hotet är nog att Skrämselpropagandan verkligen biter på folk och de låter trygga snälla farbror Staten ta över. /R
|
|
|
Anonym
|
Citat: Ursprungligen postat av Anonym Varför leta efter nytt silver etc innan de befintliga täkterna är utarmade? Det vore extremt resursslöseri. Inget silver har dessutom lämnat planeten så ämnena finns ju kvar. Privat återvinning har alltid varit en stor industri, åtminstone tills staten bestämde att de skulle sköta om det hela, med tillhörande resursslöseri. Ständig teknikutveckling kanske vi inte ska ta för givet, men den faktorn kan bara den mångfaldigt öka mängden tillgängliga reserver, precis som vi har sett framförallt de senaste hundratals åren. Det störta hotet är nog att Skrämselpropagandan verkligen biter på folk och de låter trygga snälla farbror Staten ta över. /R Nä nä nä, försök inte. Mycket silver konsumeras dvs det finns inte kvar!!! Tex i mediciner och kläder.
|
|
|
Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.