Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Många nytillkomna besökare frågar sig varför man skall köpa fysiskt guld snarare än pappersguld. Jag tänkte att vi kan hjälpas åt med en guide mellan skillnaderna mellan fysiskt guld och pappersguld.
Fördelar med fysiskt guld vs. pappersguld
- Ingen motpartsrisk
- Inga kostnader för mellanhänder
- Full kontroll över tillgångarna
- Inget element av fraktionella reserver, ingen som kan konkursa eller gå omkull
- Vid full allokering finns är risken lägre att klåfingriga politiker, myndigheter eller centralbanker kan konfiskera ditt innehav.
Hur ser panelen på skillnaderna mellan fysiskt guld och pappersguld?
Blir först lite förvånad att du ställer frågan??
Papper är papper och guld är guld!
Men så slår det mig att frågan är berättigad. har försökt flera gånger att för,medla att man skal investera efter sin övertygelse. Men övertygelsen har användning av fundamenta och var i livet befinner man sig.
Bla bla bla... jag vet...
Jag försöker att i dessa tider dela mina risker.
Fysiskt guld/silver fär värdebevaring
Cash hemma för den korta övelevnad
Aktier, för att eventuellt behålla ett värde som är snabbara att omsätta till cash.
Skulle aldrig köpa pappers guld/Silver....SCAM
Vill dock tillägga att de fördelar du namnger är inga fördelar så länge staten blandar sig i var man lägger sina surt skatteförvärvade pengar på guld som skal registreras, eftersom Kontroll summan är så låg. Har de kontroll, det är skrämmande!!
Det är mellanhandskostnader på alla varor, så även guld och silver..
Jag tror att det var många som började att investera i guld/Silver efter 2008 och trodde att de skulle tjäna storkorvan, istället för att se på den värdebevarande sidan i turbulenta tider.
Tror också att många har blvit brända och flyr fältet, liksom all spekulation.
Det är nog inte så enkelt att dela upp det i papper eller fysikt.