Jag skulle också vilja ha svar på detta. Är det så att vi inte har guldet i Sverige tycker jag vi lika gärna kan sälja det (vi kanske tjänar ränta på att låna ut det fast vi inte har det, men att låna ut något man inte har känns moraliskt fel). Eller är det så att de flesta länder lånar ut sitt guld till flera samtidigt genom att inte flytta alla guldtackor utan bara skriva papper där x har rätt att någon gång i framtiden få y guld? i så fall antar jag att samma "tacka" lånats ut till ganska många... det bästa vore nog att ta hem allt guld som vi anser oss äga, sedan låna ut det till en i taget utan att lämna ut det fysiskt. och om någon som lånat det och betalat ränta för det vill ha det så går vi på en klasul som säger att vi istället har rätt att betala tillbaka med digitala pengar istället. Lär av Joakim von Anka, guld ska man ha koll på!
Tyvärr tror jag dock att sanningen är att det finns betydligt fler papper som säger "X äger Y guld" än vad det finns guld på riktigt...
Vi bör dock inte lägga det på exakt samma plats utan vi kan sprida ut det inom landets gränser. På samma plats som vi ska förvara kärnavfall kanske :) inte så att det blir radioaktivt men så att det ligger en bra bit under marken...att det rent fysiskt tar lång tid att flytta det osv försvårar nog stölder.
PS Intressant film från 2011, se den gärna från början, men för den som vill hoppa fram till just delen om vilka som inte tänker sitta på svarte petter utan ha fysiskt guld från Libyen har jag lagt till ett hopp fram 80 minuter och 5 sec i länken:
http://www.youtube.com/watch?v=68LUHa_-OlA#t=80m5s
DS
|