Tack Foliehatten, alltid intressant det du har att komma med! Jag önskar bara att du skrev lite mer :)
Den där sista länken ger en antydan till att det är som jag trodde.
Från länken:
"Hur gör ni rent praktiskt när ni stärker valutareserven?
Riksbanken kommer att låna den utländska valutan, det vill säga vi kommer inte att köpa utländsk valuta för svenska kronor. I praktiken går det till så att Riksgälden lånar upp den utländska valutan för Riksbankens räkning. Sedan sätts dessa pengar in på ett av Riksbankens konton."
Jag tolkar det som att Riksgälden "lånar" den utländska valutan genom att ge ut någon form av obligation eller skriver någon form av avtal om att låna (detta har jag inte fattat ännu). Finns det andra alternativ för Riksgälden att "låna"?
Riksbankens hemsida är ju lite otydlig med vad "låna" innebär:
"Att Riksbanken nu ingått avtalet innebär inte att Estniska centralbanken automatiskt fått tillgång till svenska kronor."
"Hur mycket pengar kan Eesti Pank låna av Riksbanken?
Avtalet innebär att Eesti Pank kan, om behov uppstår, låna upp till 10 miljarder svenska kronor mot estniska kroon.
Så mot godkännande får Estlands centralbank "låna" svenska kronor och det verkar som att Riksbanken då får estniska kroon. Dom kallar det för att låna och inte byta, vilket jag antar innebär att Estlands centralbank måste ge tillbaka kronorna inom en viss tid (och får då tillbaka sina estniska kroon?) Ja det är inte helt lätt att förstå när Riksbanken inte är mer utförlig i sin kommunikation. Bra dock att dom kommuncerar något! Det är bra med transparans, men det kunde vara tydligare.
[EDIT efter att ha tittat på ditt andra svar, såg att du svarat i ett annat inlägg, sorry, skippa nedanstående]
---- --------------------------------
Så tillbaks till ditt inlägg Foliehatten
Citat:
"Riksbanken kan inte skapa dessa från tomma intet utan det är bara bankerna som får göra detta, det är här som Riksgälden kommer in."
Så har jag också tolkat det, detta gäller under "normala" förhållande. Hittills har jag inte hört att Riksbanken "trycker pengar/valuta ur tomma intet (under min livstid). Men jag antar att Riksbanken på någon slags order från regeringen/riksdag eller liknande har rätt att köpa (skapa svensk valuta ur tomma intet) obligationerna från Riksgälden, ungefär som i USA, där Fed i och med QE köper obligationer från Treasury? (och skapar dollares ur tomma intet). Och sen i framtiden troligen måste skapa ännu mer i samband med mer "upplåning" för statens räkning.