Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Men det där Stansberry research kan vi strunta i, det är inte trådens ämne, det viktiga är om SDR ersätter USD när/om den klappar ihop och om då guld-/silverpriset fortsätter hållas artificiellt lågt under lång tid framöver, vilket omintetgör de flesta fördelar med att spara i fysisk ädelmetall.
Men LS-panelen har visst inget besked att ge i denna fråga. Vi får se. Hoppas Maloney har rätt. Historiskt så har PM
alltid knockat och korrigerat fiatvalutor som spätts ut och inflaterat okontrollerat. Ända sedan grekernas tid. Varför skulle det gå annorlunda just denna gång?
Som Maloney och en drös andra säger, så kommer det en "tipping point".
Det vi vet är att poliker/banker, är inte specielt glada för att folk köper guld/silver för sina FIAT pengar, så med stor sannorlikhet kommer de att försöka pressa priset på ädelmetaller så länge det går.
Om det nu blir SDR eller någon annan ny "världsvaluta" som vi inte känner till, kommer med all säkerhet att bli introducerad av politiiker/banker som "lösningen" på problemet.
Frågan är, vilken roll får guld och silver i det sammanhang?
Vid en "tipping point", så är guld/silver en "safe haven" under en tid och har antagligen en stor köpkraft.
Därefter, kommer det att introduceras en ny FIAT valuta.
Vad jag personligen hoppas på är att hela världens guldreserv blir "audited", men det är nog för mycket att hoppas på. Tror att många länders guldreserv är klart mycket mindre än angivet!!
Tänker bl. a här på att det skulle ta 7 år innan Tyskland får en del av det guld som de önskar att få tillbaka av USA.
På silver sidan, ja enligt information, (om jag kommer ihåg det riktigt), finns det obrutet silver för en ca 40 år till.
Men det finns väldigt lite "brutna" reserver att ta av och det är i detta som det bl. a spekuleras i när reserverna sinar så stiger priset.
Det är så många faktorer som är svåra att förutsäga.
För min del så köper jag guld och silver för att;
Bevara et värde
Ha minde FIAT på banken som kan konfiskeras, (se Cypern ja och Sverige för den delen)