Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Ser skumt ut. Verkar vara orenheter, de svarta prickarna? WP ska ha släta, blanka kanter. Och de med matta kanter verkar vara ganska mycket tunnare också men det kan ju vara en synvilla. Jag skulle ha införskaffat mig en noggrann våg och förvissat mig om att alla mynt väger 31,1 gram styck....
Jäv-r vilken bomb om LS.ee har sålt på dig kinakopior av WP. Då blir det nog liv i luckan.
Produktionsfel? Men utgivaren måste väl ha nån slags kvalitetskontroll och avsyning av alla färdiga mynt tycker man ju.
Har vägt mynten på en våg som har visning med noggrannhet 1/100 gram men det är en lågpris våg och jag saknar kalibrerings vikt varför exaktheten i mätresultatet inte kan garanteras.
WP med matt "rå" obearbetad kant-rand väger 31,33 gram
WP med slät och blank kant-rand väger 31,23 gram
Har även gjort några ytterligare stickprovsmätningar på andra WP-mynt ifrån samma leverans från Liberty Silver Estland och vikten varierar mellan 31,20 - 31,34 gram / mynt.
Vet inte vad de små svarta prickarna på den matta obearbetade kant-randen är för något.
Vad gäller myntens tjocklek och diameter har jag inte noterat någon skillnad.
I mina ögon ser det ut som ett produktionsfel men jag vet inte hur tillverkningen av WP-mynten går till. När man tittar på den obearbetade ytan på den matta kantranden ser det ut som om myntets "åtsida" och "frånsida" från början gjorts var för sig och sedan smälts ihop med tanke på kant-randens tudelade utseende. Det borde dock vara svårt att smälta ihop två halvor utan att skada gravyren varför kant-randens tudelade utseende kan ha någon annan förklaring. Kanske någon med kunskaper om mynttillverkning kan förklara hur det ligger till.