Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Att guldpriserna är manipulerade är ju mer eller mindre vedertaget bland de som sysslar med fysiskt guld. Vad jag dock undrar är vad tror ni det verkliga guldvärdet ligger på? 4x minst? Är silver också manipulerat förresten?
hej lotus :) Jo jag tror du har rätt - just nu är det nog så .. allt valuta skapande och leva på kredit , leva nu och inte spara till det man ska köpa ..
Personligen så tror jag så här att det du skriver kan vara helt rätt nu att guldet och silvret borde vara mycket högre om all information via media gick rätt till och att den så kallade manipulationen inte gick att göra ..
Men å andra sidan så har vi en mycket bra möjlighet att köpa till ett billigare pris för våra fiat valutor ,vilket är bra på sätt och vis , det gör att dom som är mycket fattigare på fiat valuta också kan köpa på sig lite .. Men tyvärr så är det nog så att dom flesta köper när priserna går upp , man är rädd att man missar tåget liksom ..
Det jag tänker med är att priset kan nog gå upp till 10 000 dollar - det är ju inte omöjligt !! men priset kan nog lika gärna gå ner till 1000 eller 500 us dollar( under 1000 skulle förvåna mig mycket ,det är nog väldigt osannolikt !! ) .. men vad jag tänker då är som så , om priset går ner så mycket på guldet vad kommer allt annat att kosta då ??? då kanske det handlar mer om en kollaps av hela ekonomin och ett nytt system som kommer med en ny valuta som är kopplad till massa andra valutor med guld som grund , återigen så kommer du ju ändå ha din köpkraft kvar om du placerat dina pengar i guld istället för svenska kr ..
Jag tror man ska tänka att visst vore kul om guldet gick till 10000 dollar men samtidigt så vet jag inte om man ska hoppas på det , utan tänka mer som att guld är en värdebevarare över tid .. Silver däremot tror jag egentligen mer på som en raket eftersom det är en industriell metall med , ju lägre pris på guld och silver desto högre pris tror jag på längre sikt .. Priset på guld och silver kan inte ligga för lågt en längre tid heller ( observera detta är mina tankar bara - gör egen studie ) för om priset är för lågt så kommer gruv bolag tjäna mindre och mindre pengar vilket gör det olönsamt .. sen för varje år som går så minskar halterna man hittar .. lägg dessutom till att kina köper massor av guld , sen indien som förbjuder import att guld , vad händer om dom återigen börjar köpa guld så småningom .. lägg därtill att väst öppnar ögonen med samtidigt - ja då har vi nog 10 000 us dollar guld ( men det får ni ta med en nypa salt - för vem vet egentligen ) .. Jag tror lite på att det är så med att kina vill ha lågt guld pris för att kunna ackumulera massa guld - när dom är nöjd så kommer väst ha sålt av mycket av sina reserver - då kan guldet skjuta i höjden på grund av det .. sen har du ju även Shanghai gold Exchange som ska komma igång - vad kommer hända då ?? dom kommer kunna levererat sitt guld vilket väst inte kommer kunna göra på samma sätt , det kommer innebära ett förtoende tapp av enorma mått av väst och tappar kontrollen över priset . vem säljer inte sitt guld till ett högre pris - än till väst med konstgjort lågt pris ?? det är bara lite vad jag tror ..
till slut så är ju guld nåt du har i ditt förvar oavsett och banken kan inte röra dina pengar och inte heller staten ..