Hej
Jag har nyss börjat fundera på att konvertera en andel av mitt sparade kapital i ädelmetaller, det verkar lovande och har ju något väldigt tillfredställande bara i sin natur till skillnad från alla digitala andelar jag har i diverse aktier och fonder i övrigt.
Jag har i alla fall snokat omkring en del på forumen och olika artiklar här och kommer upprepat tillbaka till en fråga som jag inte lyckas hitta svaret på. Det är säkerligen något mycket simpelt jag missar och jag ber i så fall om ursäkt för amatörnivån på min fråga, men...
När man köper mynt eller tackor så läggs det på moms som jag har förstått det, men när man sedan säljer tillbaks dem till t.ex liberty silver så ser återköpspriset ut att vara utan moms. Hur går den här ekvationen ihop? Jag menar visst har priserna på guld och silver stigit ordentligt sen milennieskiftet, men är planen att betala moms på sin investering och sedan sälja den utan moms i hopp om att den ska ha stigit mer i värde än förlusten det innebär? Det känns som jag missar något stort och uppenbart här. Finns det någon skatteteknisk finess som man sedan kan återfå eller vad är det jag inte begriper?
Tacksam för svar
mvh
Pontus
|