Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Om vad som utges vara ett guldmynt har rätt densitet d.v.s. korrekt mått och vikt kan det endast vara två metaller nämligen guld eller tungsten. Några andra alternativ är inte möjligt eftersom tungsten är den enda metall som ligger nära guld i densitet. Andra metaller skulle helt enkelt få andra dimensioner med samma vikt eller annan vikt med samma dimension.
Nu gör du dock antagandet att det skall vara fråga om en ren metall man använder. Utöver wolfram så kan man ju tänka sig allehanda legeringar och då har man helt plötsligt inte bara ett alternativ som matchar densiteten utan det finns flera alternativ. Att då utesluta möjligheten alltför lättvindigt är kanske inte så lyckat...
Helt riktigt!
Det finns exotiska metaller som har samma eller högre densitet än guld, och som i legering med andra metaller skulle kunna approximera guldets densitet.
Låt oss diskutera alla möjliga förfalskningsmetaller.
Till att börja med så finns det mängder med radioaktiva metaller som har högre densitet än guld. Dessa kan lätt detekteras med en geiger-müller räknare. Förmodligen skulle man snabbt få problem i säkerhetskontrollen av brev och paket om man försöker sälja sådana på postorder.
Sedan är det ju inte jättelätt att skaffa radioaktiva metaller heller...
Så, kanske vi kan bortse från de radioaktiva metallerna?
Då återstår de icke-radioaktiva alternativen, och de kan bokstavligen räknas på en hand (Engelska namn):
Tungsten
Rhenium
Platinum
Iridium
Osmium
Om vi börjar med Platina. Om du råkar ut för en förfalskad guldpeng som tillverkats av platina så är det bara att gratulera. Platina är värt mer än guld!
De övriga fyra metallerna är också förhållandevis dyra, men billigare än guld. Men alla fyra är extremt hårda och har en ljudhastighet "velocity of sound", dvs hur snabbt ljud färdas genom metallen, på över 4000m/s.
Guld har en ljudhastighet på bara 2030m/s.
Ljudhastigheten är vad som bestämmer resonansfrekvenserna, så förfalskningar gjorda i dessa metaller kommer att ha dramatiskt annorlunda resonansfrekvenser jämfört med Guld.
Precis som Torgny skriver så är lägsta resonansfrekvensen i en peng gjord av tungsten/wolfram ofta så hög att du inte ens kan höra den. Medan en guldpeng på 1oz har lägsta resonansfrekvensen i 4-6kHz området.
Lär dig ungefär hur guldmynt låter, så kan du lätt höra skillnaden.
Och för en applikation är det superlätt att detektera den enorma skillnaden.
Precis som Torgny så har jag provat både guld och tungsten/wolfram-mynt. Skillnaden i resonansfrekvenser är verkligen dramatisk.
Men detta gäller ju de rena metallerna. Det är riktigt att Rhenium, Iridium och Osmium faktiskt har högre densitet än guld, och därför skulle kunna legeras med en annan metall.
Men Osmium som har den högsta densiteten av alla, har bara ca 17% högre densitet än Guld. Så det går inte att blanda in speciellt mycket av någon annan metall.
Om det är möjligt att med bara en liten inblandning av en annan metall göra någon av de superhårda metallerna Rhenium, Iridium eller Osmium så pass mjuk att de kommer i närheten av den supermjuka metallen guld kan inte jag svara på. Det får bli en fråga för en metallurgist.
Men läser man wikipedia om dessa metaller så är deras främsta användningsområde att blandas in i stål och andra metaller för att göra materialet hårdare. Till flygplansturbiner och annat...
Min gissning är nog att det är någonstans mellan extremt svårt eller omöjligt att genom inblandning av annan metall påverka hårdheten och därmed ljudhastigheten i dessa metaller så pass att de kan imitera guld.
Så personligen håller jag med Torgny om att kombinationen av att testa densitet och ljudhastigheten nog måste anses ge mycket tillförlitliga resultat för guld.
Och ljudhastigheten kan som sagt lämpligast testas genom resonanstest för mynt, eller med ultraljudstestare för tackor.
Observera dock att olika typer av guldmynt har ganska dramatiskt olika ljud. Detta beror på myntens dimensioner.
1oz Lunar och Philharmoniker har mycket stor diameter, och det ger dom mycket låga resonansfrekvenser och ett ganska så "skrälligt" ljud. Det är faktiskt lite lurigt att få ett klart ljud från dessa tunna nästan plåtliknande mynt. Jag brukar plinga till mynt med fingernageln, men för just dessa är det lättare att få ett klart ljud om man plingar till dom med ett lite hårdare objekt. Exempelvis en penna.
Kompaktare mynt som Krugerand och Eagle har ett trevligare "pling".
För den som är intresserad så har jag i dagarna förresten släppt en ny version av appen "Bullion test" för Android. Den har nu stöd för resonanstest av sju av de populäraste guldmynten, och givetvis massor av olika silvermynt precis som tidigare.