Hej Patrik
Det finns visst företag som investerat överskottsmedel i guld och silver. Det vet jag med bestämdhet.
När man gör detta bör man dock betänka att dom kommer att sluta göra vågen på banken när man stiger in i fortsättningen. Fråga mig inte varför,- jag menar,- att reducera ett elektroniskt konto med några siffror borde ju inte spela nån roll, men så är det. Personligen anser jag att det finns alldeles tillräckligt många nollor i bankvärden ändå.
Innehavet är bokfört till anskaffningsvärdet och i vart fall när det gäller guld så lär en ev reavinst vara skattebefriad för företaget enligt den sakkunskap jag talat med. I ett skarpt läge där en försäljning skett bör man dock ändå kolla upp det hela med skattemyndigheterna - om nu dom har någon kunskap i ämnet.
I vilket fall ser ägaren av företaget det som ett alldeles utmärkt alternativ att succesivt bygga värden inför framtiden med guld/silverinnhav , jfr. pensionsförsäkringar och andra "strukturerade instrument" som man så gärna tidigare talade om på banken. /Företagaren
|