Ursprungligen postat av Mekko
Tackar för svaren. Era svar har hjälp mig grubbla och få det sjunka in lite. Väntade med att svara för att låta bitarna falla på plats. Skyking: Det hjälpte mig förstå optioner lite mer. johsch: Det låter mer sannorlikt det jag letade efter.
Det är väldigt lockande att nu hoppa in och hoppas på snabb pengartillväxt i dessa oroliga tider. Latmasken vill ha en enkel lösning. Satsa några kronor för att vänta någon månad eller två och sedan ta ut potentionella vinsten och hoppa ut. Låter för enkelt att varför gör inte fler det just nu? Måste vara kunskapsbrist från min sida.
Tänker teoretiskt att om en tror att större börsnedgång kommer vilket gör att i stort sett alla börser och många aktier kommer minska stort i värde. I optionsväg så hade det för mitt tänkt varit bättre att satas på en option som har bredare omfång, minska risken men även minska potentiell vinstmarginal, än just en aktie om man inte vet öppenbara uppblåsta investeringsområden. Miljöteknik är väl ett sådant kort idag.
Hur beter sig en warrant vid en större börsnedgång? Säljoptioner går inte upp i värde utan säkrar säljvärdet men varför går en säljwarrant upp i värde? Vad jag läser på "officiella" källor som Wikipedia så beter sig en warrant på liknande sett. Finns det en sida med information grunderna med en warrant? Jag har sökt men ingen har gett mig pusselbiten som saknas för mig.
Amerikanska warrant verkar vara det bättre alternativet då som kan köpas och säljas innan slutdatumet. Eller detta ger väl fördelar och nackdelar beroende på sluttiden och situationen på marknaden.