Ursprungligen postat av Solidus
Idiotartikeln blir mycket bättre om man byter ut ordet "guld" mot "fiat" t. ex " Birgitta Forsberg: Guldets värde bygger på en tyst överenskommelse" , guld, ett sällsynt grundämne kontra fiat som numera hittas på och vräks ut utan några som helst produktionskostnader i obegränsade mängder. Diamanter nämner hon konstigt nog inte,
Idioten vet inte åt vilket håll Klondyke ligger, galopperar västerut. Som sagt, bankmaffian jobbar hårt med att slå dunster ( blå) :
"Problemet med tysta finansiella överenskommelser är att de inte brukar vara för evigt. Att tulpaner var så värdefulla i Nederländerna på 1600-talet blev snabbt osant. Att svenska fastigheter på 1980-talet var förmögenhetsskapande maskiner stämde inte längre i början av 1990-talet. Att it-aktier i princip bara kunde gå upp slutade vara sant i mars år 2000."
Vad har tulpansamlarmani, fastighets, och it- bubblor med guld att göra, rena motsägelsen..
"Aktier ger utdelning, åkrar ger skörd, fastigheter ger hyresintäkter, men guld är en död tillgång. Precis som den amerikanska investeraren Waren Buffett har sagt: ”Om du äger ett uns guld i en evighet, kommer du fortfarande att äga ett uns vid dess slut.”
Det enda en investerare kan hoppas på är att priset håller sig under den tid hon eller han äger guldet. Liksom ett pyramidspel fungerar det bara så länge tillräckligt många är med i marknaden." säger den kloka tanten..ett uns guld kostade några dollar för hundra år sen elva hundra idag...
Visa aktier ger utdelning ja,, eller så går det åt helvete, åkrar kan ge skörd, ibland vinst också, fastigheter är instängda i en jävligt stor bubbla tack vare hejdlös lånegivning av värdelöst fiat, snacka här om pyramid spel, rätt magstarkt av bankkramerskan, snart supportad av Skaking..misstänker jag..
Och så Buffets "visdomskorn" lätt travesterat: Om du äger ( nu ska jag vara generös) säg, hela två uns 100 dollarsedlar i en evighet, kommer du inte att äga ett skit vid dess slut?????? Notera att Warrens evighet här har ett slut,
Dock har den gode Warren rätt att om du har ett uns guld i "en evighet" så har du det kvar också, mins en evighet till, men hur mycket har du kvar om du har 1100$ i en evighet, lagom till ett toabesök?
Jag undanber mig korkade kommentarer från "Skyking", jag vet att du har ett jobb att sköta men ändå, att försöka inbilla folk att guld är värdelöst men fiat inte är det är dömt att misslyckas för när skiten träffar fläkten kommer guldet att vara den ända alternativet. Som vanligt....och fler och fler har börjat inse det och det är därför ni tar till såna här desperata idiotartiklar....