Citat:
Ursprungligen postat av Norm
Denna är informativ apropå Reichbank; https://www.youtube.com/watch?v=pDLyKSYRqXM
Det var mer information angående om det var ett motsvarande tysk version av AB eller om banken var nationaliserad eller inte jag var ute efter. Inte diverse folkgruppers överrepresentation/eventuella överrepresentation inom bankväsendet samt allt annat. Att en viss överrepresentation/ eventuell sådan var utesluten i några år vad jag ju säker på, men just detta har jag inget större intresse av att diskutera på det här forumet. Sådana diskussioner ballar ur och blir snart något annat än vad min menig var med mina funderingar.
På på wikipedia(som jag ser som totalt värdelöst när det gäller allt annat än att få en lätt överblick, i vad det än handlar om) där hittar jag inget alls angående något gällande en eventuell nationalisering, eller menar de att något blir nationaliserat så fort det sätts under statlig kontroll? För med den definitionen kan man hävda att allt är nationaliserat gällande tex inom jord- ,skogsbruk och markägande överlag i länder där äganderätten är ganska svag, tex Sverige.
Så på engelska menas det att när något blir "under state control", "state controlled" att det är ägt av staten? Jag anser ju att det betyder bara att det då kontrolleras av dem på ett eller annat sätt. "State owned" är ju att det är ägt av staten. Så som jag har läst så tog enteten("took control"/"was in charge") kontroll av Reichsbank under mellankrigstiden, betyder det då att det var de länder som vann 1vk som ägde Tysklands rätt till att ge ut pengar/allmänt centralbanka eller var det deras respektive centralbanker som gjorde detta? Eller var det på det viset att de bara utsåg riksbanksfullmäktige så som det är nu i Sverige? Men som sagt min huvudfråga är ifall Reichsbank var någon sorts tysk motsvarighet till AB eller inte tills det vad jag fattat det som upplöstes 1945. Jag har kanske varit lite otydlig i det ser jag nu i mitt första inlägg.
Kan tillägga att jag har inte till punkt och pricka fattat hur det ligger till med Sveriges Riksbank, jag vill ju hävda att det att de står under riksdagen inte riktigt stämmer så bra. Men det kanske kan förklaras med att jag har dålig läsförståelse eller något? Det har ju diskuterats bla här: https://www.libertysilver.se/forum/thread/438/1
Har hittat lite bra jag ska läsa angående min huvudfråga, när tid finnes.