Ursprungligen postat av Anonym
Hej anonym,
Tack för filmklippet! Bra och intressant.
Jag väljer dock att bemöta det som kapten Martin skrev - nämligen det om den svenska militären.
Det känns jätte bra att armén och de anställda inom försvarsmakten delar dina uppfattningar - det tror jag verkligen!
Är själv bekant med en major och en kapten och de delar dina åsikter! Toppen!
Det som jag däremot INTE tror är att Sverige som nation idag är ett land som kan gå sin egen väg.
Argumentera gärna emot!
1) Vårt försvar idag styrs mer eller mindre av globala intressen! Vare sig vi vill eller inte! Globala intressen vars trådar många gånger leder till en och samma nation!
2) Våra soldater tvingas ut till andra länder för att som det heter säkra fredsprocessen och offra sina liv samt öka skuldsättningen!
3) Statsskulden växer trots att det på papper ser ut som om den stod stilla. Nedskärningar inom t ex armén är ett klart tecken på detta. Sverige går som tåget heter det.....
4) Kan man inte erövra ett folk/land med militära medel så kan man det genom SKULDSÄTTNING!
Sverige idag är inte ett neutraltland eller en fredskämpe vi är liksom många andra nationer förslavade att göra det som vi blir tillsagda att göra av t ex FN, EU och USA.
5) Det finns idag miljoner och åter miljoner människor som svälter där inga krig pågår - varför görs inga massiva insatser med enkla medel där? Är det för att det där inte finns narkotika, olja och guld kanske?
Är det för att religionen där inte utgör något hot? Är det för att där finns den billiga arbetskraften som inte protesterar? Frågorna är många....
Den frågan som jag upplever många missar att ställa är: VARFÖR?
Varför är vi där? Varför hjälper vi inte de hemlösa och utsatta i vårt land? Varför säkrar vi inte vårt land t ex genom att själva utveckla egna kärnvapen och på så sätt säkra Sverige och spara pengar?
Det är väl just tackvare kärnvapen som inget stort globalt krig kommer att utbryta, eller?
Svaret - vi (Sverige) kämpar för fred på jorden - stabilitet, ekonomisk tillväxt. Militärindustrin går som tåget.....oj det sista där behöver du inte ta med....
Toppen!
Alla dessa krig överallt, varför?
Demokrati....det är lång process...vi kämpar...
Tillväxt in i det oändliga alltså? Går det?
Självklart, hmm....ehh, ehh, nu måste jag avbryta intervjun, du får maila dina frågor...tiden räcker inte till..
/Förnuft & känsla