Ursprungligen postat av Patrik-79
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik-79
Österrikisk Silver Philharmonic ligger på 160kr ?
Vet inte om silvret legat på 30kr / grammet ? Högst drygt 9kr enligt grafen ? Har inte hittat nån graf som går tillbaka 25 år iofs
Ett silvermynt väger 31g, med ett silverpris på 9kr blir det 279kr. Han kanske avrundade lite?
1. Maple Leaf - 1oz - kostar idag - den 5 mars 2016 - 160 kronor att köpa om jag köper den från estland.
väljer jag istället att inhandla den här i sverige så kostar den istället 201 kronor.
(då har jag inte betänkt fraktkostnad och dylikt vilket gör att den faktiska kostnaden går upp per styck)
2. LS - köper idag - den 5 mars 2016 - Maple Leaf 1oz för a whooping 138 kronor.
Alltså - om jag köper ett mynt från estland - fraktar hit det så har jag betalat 160 kronor plus frakt. men det är nu värt 138 kronor. så så fort jag trycker på betala så har mina pengar förlorat 15% i värde.
----
min fråga kvarstår - och jag konstaterar i sann forumsanda - att min egentliga fråga inte besvarades utan istället ska folk ifrågasätta och fnula på huruvida jag avrundat 291 kronor till 300 kronor. Svar ja! det har jag gjort.
----
Fråga: 1. under året 2011 så toppade silverpriset på 9.37 kronor per gram. gick det att under den här perioden sälja Silver mynt storlek 1oz för 291 kronor? eller fick man fortfarande drygt 150 kronor per mynt??
2. är det någon här inne på forumet som faktiskt handlar och köpte med mynt strax innan och kring 2011 som kan verifiera att priserna på mynten faktiskt följer silvrets pris/gram-kurva ?