Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Du verkar hoppa till slutsatser utan att bemöda dig att ta till dig information som skulle kunna tala för en alternativ, mindre konspiratorisk förklaring med andra ord.
Vilken information är det jag inte bemödar att ta till mig?
Citat:
Vad FATCA och Operation Choke Point har för betydelse i sammanhanget är oklart. Operation Choke Point är mig veterligen ett amerikanskt fenomen och FATCA rör sig om utbyte av information för att komma åt skattesmitare. Ser inte riktigt hur det skulle få SEB till att känna sig mer tvugna att stänga Tavex' konto. Jag tycker det ligger närmare till hands att det är just svenska lagar och regler som föranleder SEB's agerande. Det ligger ju närmare tillhands att det är svenska penningtvättslagen som är orsak än ett amerikanskt initiativ för att sätta åt amerikanska penningtvättare (även om den gemensamma nämnaren är penningtvätten).
Först och främst är det många "amerkanska fenomen" som sprids över världen med hjälp av dolda avtal, hot, forcerat våld, mord och krig så det i sig är ingen garanti för att Operation Choke Point (eller annan motsvarighet) inte skulle vara verksamt i Sverige och övriga EU.
Runt om i stora delar av världen vittnar företagare listade som hot om trakasserier från myndigheter och banker. Även privatpersoner har fått ekonomiska bojor och blivit trakasserade under exempelvis "the war on terror" utan att få rättvis prövning. Ädelmetallhandlare tycks vara ett extra stort hot.
FATCA är en täckmantel. SWIFT och FATCA ger USA full överblick över transaktioner och ger dem möjlighet att få personuppgifter som normalt inte skulle lämnas ut. Allt under förespeglingar som penningtvätt, skatteflykt och war on terror. (Terror som USA själva skapat och de största penningtvättarna är amerikanska federala agenturer men de tycks få leva under egna lagar). Man för ett krig mot guld i var mans hand och det tar sig många uttryck. Operation Choke Point (eller dylikt) blev tydligt aktivt i Sverige efter FATCA.
Citat:
Att man kan misstänka penningtvätt är inte så långsökt med tanke på dels Tavex' verksamhet, det faktum att man står åtalad för grovt bokföringsbrott och dels Tavex' rykte enligt tidigare inlägg.
Rykten och misstankar är just rykten och misstankar som du också gladeligen sprider vidare som värsta kaffetanten. Med det inte sagt att Tavex är oskyldiga oavsett åtal eller ej, men det håller inte för att SEB skulle stänga ner deras konto. Det vet du och det är naivt att påstå att det skulle ligga till på det sättet.
Citat:
Notera också att vad SEB har angett för motiv kan man egentligen bara ta Tavex' ord för. Tack vare banksekretessen så kan Tavex' påstå vad som helst egentligen i trygg förvissning om att SEB inte kommer gå i svaromål. Eftersom Tavex' inte gärna verkar framhålla att de är åtalade för bokföringsbrott så är det inte troligt att de skulle nämna ifall SEB hade givit det som motivering. Man får helt enkelt ta deras påstående mot bakgrund av det eventuella förtroende man har för företaget.
SEB kan välja att kommentera ärendet. Det får de göra så länge de håller sig till sekretessen. SEB skulle t ex kunna meddela att de meddelat orsak och givit en tidsfrist om så hade varit fallet.
Citat:
Att det skulle bero på att SEB skulle betrakta Tavex som ett hot tycker jag är långsökt. För det första så säljer tavex bara 2t guld på ett år, vilket motsvarar 600milj, samtidigt som SEB har ett eget kapital på 135bilj. Även om det bara var SEB-kunder som tog ut sina pengar så skulle egna kapitalet räcka i 225t år. Du verkar ha en överdriven syn på guldmarknadens betydelse helt enkelt. För det andra så verkar det samtidigt vara så att LS tydligen får behålla sina bankkonton (å andra sidan har LS en något mindre försäljning så den kanske inte verkar lika hotfull då SEBs pengar skulle räcka mer än dubbelt så länge).
"överdriven tro på guldmarknadens betydelse" Jo, jag tackar. Vi får se inom ett inte allt för stort tidspann hur överdriven den tron är. Jag pratar om en global bank-run från digitala skuldsedlar till kontanter och ädelmetaller. Den har påbörjats.
Guld måste se smutsigt ut och får absolut inte anses vara pengar. Vi har redan sett effekten av att allt fler europeer och amerikaner vaknar upp ur dvalan. Naturligtvis rör det sig om små volymer jämfört med centralbankers och större institutioner men när allt fler vaknar är det tillräckligt för att sänka systemet. Kanske går det då att återigen köpa ett normalhus för 500 silvermynt.
I princip hela det globala bankväsendet - inklusive centralbanker, IMF, BIS och världsbanken o s v - ser ädelmetaller som ett enormt hot och det sista man vill är att medborgare handlar ädelmetaller och tar ut kontanter.
SEB behöver alltså inte själva se Tavex som ett hot för att de ska göra sig av med dem som kund. Det räcker om Svenska Bankföreningen, Riksbanken, ECB, diverse myndigheter och utländska dito kommer med påtryckningar. (Det är t ex genom att pressa bankerna man når sina mål med Operation Choke Point) Allt för att försvåra en bank-run.