Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guld og Skatteverket?
Guld og Skatteverket?
2016-07-11 13:26 # 1
TJ
Vad händer om jag säljer guldmynt för en miljon. Mynten har förvärvats gradvis under flera år för arv från min far, och kommer att användas för att köpa bostad.

Tack på förhand.
2016-07-11 14:10 # 2
kaase
Generellt har du plikt att redovisa försäljningen genom att ange priset du köpt guldet för och sedan priset du sålt det för. Mellanskillnaden skall beskattas. Jag vill dock minnas att det kan finnas ett tröskelvärde, i Sverige cirka tre-fyra basbelopp. Om du årligen avyttrar till ett lägre värde än så tror jag det kan anses som "hobbyverksamhet" och därmed behöver du inte redovisa och beskatta det. Du måste dock kunna visa att det är lägre än angivet belopp, så du måste fortfarande ha någon form av egen redovisning.

Däremot är det troligen svårt för Skatteverket att veta att du sålt guldet eftersom handlarna bara har redovisningskrav mot Polisen i fråga om brott (?) och det kan vara svårt att få fram anskaffningsvärde. Men du riskerar ju en schablonbeskattning, troligen inte värre straff än så.
2016-07-11 14:10 # 3
Lotus
Skatt på vinsten, och i detta fall räknas det väl värdet pga guldet från och med arvet. Sedan kan man ju fråga sig i vilken utsträckning man rapporterar vilka som sålt och hur mkt guld?
2016-07-11 15:05 # 4
TJ
Tackar så mycket.

Hela sanningen är att jag flyttade till Sverige för 10 år sän, och betalar inkomstskatt av norsk pension till Norge. Svenska Skatteverket har alldrig frågad mig var mina pengar kommer ifrån. Jag betalar ändå fastighetsskatt till Sverige, ochså vinst på en lägenhet och en villa som jag sålde.

Så det är bare redovisningskrav mot Polisen i fråga om brott. Inte något som jag är rädd för. Skatteverket är jag alltid rädd.

Jag måste tänka noga vad jag ska göra, Kanske sälja lite mindre och flera gånger?
2016-07-11 16:21 # 5
Skyking
Så din fråga handlar om du vågar begå brott och om det finns risk att du åker dit för det?

Jag tvivlar på att guldhandel kan ducka skatt som hobbyverksamhet. I fall så varit fallet hade man ju bort kunna göra samma för aktiehandel eller fondsparande. Jag skulle inte satsa på det med mindre än jag hittar solitt lagstöd för det.

När det gäller säljande av kilovis med guld så kommer du ändå över eventuell gräns och måste deklarera inkomsten.

När det gäller rapporteringsskyldighet så lämnar banken kontrolluppgifter för större transaktioner har jag för mig i vissa fall. Det torde då vara en enkel gissning för SKV att du inte deklarerat som du ska om det kommit in en från LS på ditt konto.
2016-07-11 17:11 # 6
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av kaase
Generellt har du plikt att redovisa försäljningen genom att ange priset du köpt guldet för och sedan priset du sålt det för. Mellanskillnaden skall beskattas. Jag vill dock minnas att det kan finnas ett tröskelvärde, i Sverige cirka tre-fyra basbelopp. Om du årligen avyttrar till ett lägre värde än så tror jag det kan anses som "hobbyverksamhet" och därmed behöver du inte redovisa och beskatta det. Du måste dock kunna visa att det är lägre än angivet belopp, så du måste fortfarande ha någon form av egen redovisning.

Däremot är det troligen svårt för Skatteverket att veta att du sålt guldet eftersom handlarna bara har redovisningskrav mot Polisen i fråga om brott (?) och det kan vara svårt att få fram anskaffningsvärde. Men du riskerar ju en schablonbeskattning, troligen inte värre straff än så.


Gäller det här också för dem som säljer guldtackor och guldmynt i andra hand på eBay eller Tradera? Ligger skatten på 25% av vinsten vid en försäljning? Hur kan Skatteverket få reda på vilka som säljer guldtackor eller guldmynt via andrahandsmarknader såsom eBay och Tradera? Då ett företag som LS eller Tavex köper in guldtackan eller guldmyntet syns det väl tydligare för Skatteverket att en försäljning skett?
2016-07-11 17:26 # 7
Xole
Du betalar inte skatt när du säljer ett guldhalsband klocka el ring.
Var i ligger skillnaden?
2016-07-11 17:41 # 8
Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Så din fråga handlar om du vågar begå brott och om det finns risk att du åker dit för det?

Jag tvivlar på att guldhandel kan ducka skatt som hobbyverksamhet. I fall så varit fallet hade man ju bort kunna göra samma för aktiehandel eller fondsparande. Jag skulle inte satsa på det med mindre än jag hittar solitt lagstöd för det.

När det gäller säljande av kilovis med guld så kommer du ändå över eventuell gräns och måste deklarera inkomsten.

När det gäller rapporteringsskyldighet så lämnar banken kontrolluppgifter för större transaktioner har jag för mig i vissa fall. Det torde då vara en enkel gissning för SKV att du inte deklarerat som du ska om det kommit in en från LS på ditt konto.


Det där gäller väl endast utlandstransaktioner och då över 150k. Dock om du gör kontantinsättningar över en viss summa rapporteras det.
2016-07-11 17:55 # 9
tuna1024
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Du betalar inte skatt när du säljer ett guldhalsband klocka el ring.
Var i ligger skillnaden?


Det är investeringsguld det handlar om. Gäller inte annat för smycken och klockor?
2016-07-11 19:09 # 10
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Xole
Du betalar inte skatt när du säljer ett guldhalsband klocka el ring.
Var i ligger skillnaden?


Skillnaden ligger i vad som anses vara för personligt bruk. Det är nog svårt att få igenom att investeringsguld skulle vara för personligt bruk och därmed skall omfattas av samma regler.

Skillnaden ligger i hur de används och avses att användas. Avsikten med investeringsguld är att sälja det så småningom medan avsikten med smycken är att använda dem som just smycken.

För övrigt så är det bara för belopp upp till 50tkr som är skattefritt för sånt som varit för personligt bruk.
2016-07-12 08:48 # 11
TJ
Om jag ska betala vinstskatt 25%. Hur vet skatteverket inköps värde? Jag har köpt ifrån olika leverantörer og har inte sparat kvitto. Måste man spara kvitto? Jag är inte intresserad av att lura Skatteverket, bara veta hur man gör det på rätt sätt. :-)
2016-07-12 09:05 # 12
ConcernedCitizen
Citat:
Ursprungligen postat av TJ
Om jag ska betala vinstskatt 25%. Hur vet skatteverket inköps värde? Jag har köpt ifrån olika leverantörer og har inte sparat kvitto. Måste man spara kvitto? Jag är inte intresserad av att lura Skatteverket, bara veta hur man gör det på rätt sätt. :-)


I så fall kanske du ska ringa och fråga skatteverket? De brukar vara mycket hjälpsamma om man ringer. Och så blir det rätt och du slipper eventuell sköntaxering för att du "undanhållit" inköpspris?

Bara en tanke om man vill "göra på rätt sätt".


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt