Ursprungligen postat av Börjesson
Citat:
Ursprungligen postat av Guldkalven
Vilka för- och nackdelar finns det med att köpa guld?
En uppenbar nackdel med guld (och silver antar jag, men jag tror ändå inte på silver) är den höga spreaden, alltså skillnaden mellan vad du får betala när du köper och vad du får tillbaka när du säljer. På unsmynt av de vanligaste sorterna ligger den just nu kring 7-8 procent här på LS. En av poängerna med guld är ju att skydda från inflation, men där har du redan 7-8 procents "inflation" inbyggd i köpet. Guldpriset måste alltså gå upp så mycket bara för att du skall få dina erlagda pengar tillbaka i nominellt belopp. För att få något inflationsskydd måste priset stiga ännu mer. Och för att faktiskt gå med vinst i reella termer behövs det förstås ett ännu högre pris. Detta innebär att om man inte ligger och lurpassar på kortsiktiga stora fluktuationer i pris (vilka för all del inträffar ibland) så måste man hålla guldet länge, i flera år eller kanske hellre decennier, för att det faktiskt skall vara ett bra sparande.
Men å andra sidan, vad är alternativet?
* Kontanter? Då vet du att de tappar i värde kontinuerligt, och det blir värre ju längre du håller dem. Dessutom är förvaringen ett problem. (Vilket gäller även för guld, men det tar åtminstone mindre plats per hundratusing!)
* Bankkonto? Med räntorna snudd på obefintliga är det samma sak som kontanter, plus att det tillkommer en risk att pengarna låses under lång tid pga seg insättningsgaranti om banken går omkull. (Dessutom är bankerna för stora för att staten i praktiken skall kunna uppfylla insättningsgarantin, så vad händer om en storbank går i putten?)
* Aktier? Visst, i teorin (och ha gärna lite aktier också för att sprida riskerna), men just nu känns alla marknader extremt övervärderade, uppumpade av centralbankspengar, och det kan i princip bara gå utför. (Fast det har jag trott länge... :P)
* Land? Skog? Konst? Ja, det går säkert att göra framgångsrika investeringar i sånt om man vet vad man gör. Men det vet i alla fall inte jag, så det får vara för min del.
Kontentan är att guld nog trots sina nackdelar är ett bra sparande. Men man måste vara medveten om att det är långsiktigt, så man skall inte lägga mer pengar på det än man har råd att avvara under lång tid framöver.