Bloomberg skriver några intressanta rader om guld. Jag ska hädanefter sluta köpa allt som inte är absolut nödvändigt och lägga det som blir över på guld istället. Det kommer med all sannolikhet att löna sig stort om 20-30 år när jag slutat jobba.
1. Minskande nya fynd av brytbart guld.Citat:
Even though producers’ exploration budgets surged more than 10-fold to $6 billion a year in the decade to 2012, new finds are in decline. The amount of gold discovered last year was down 85 percent compared with 2006.
Även fast producenterna tiofaldigat sin prospekteringsbudget det senaste decenniet så minskar nya fynd, Mängden nytt guld som hittades förra året var 85 proc mindre än än 2006.
Detta enkla faktum visar tydligt att man redan plockat upp det mesta lättillgängliga guldet, "de lågt hängande frukterna." Andelen guld i malmen sjunker stadigt. Fler och fler ton måste processas för att få ut en viss kvantitet rent guld. Guld blir kanske mer och mer en biprodukt vid annan metallutvinning, som koppar etc?
2. Prisfallet på guld har gjort att investeringar i infrastruktur har släpat efter.Citat:
To cope with bullion’s 41 percent price plunge from a record in 2011, miners have cut capital expenditure. That’s shortened the lifespans of many mines as firms haven’t been able to build the infrastructure needed to access more ore.
Detta kan såklart avhjälpas med nya investeringar men det kräver att guldpriset går upp ordentligt.
3. Sjunkande reserver. Citat:
Because of fewer discoveries, reduced mine life and a lower gold price, the amount of known metal that’s economically worth mining is falling. Major producers’ reserves have slipped 40 percent since 2011.
Färre guldfynd, kortare livslängd på gruvorna och lägre guldpris gör att mängden guld som går att utvinna med vinst sjunkit. Storproducenternas reserver har sjunkit 40 proc sedan 2011
4. Peak Gold 2019Citat:
Annual production might be near a record, but it’s not expected to last for long. Mine supply will peak in 2019 and keep falling through at least 2025, according to BMO Capital Markets. Randgold Resources Ltd. Chief Executive Officer Mark Bristow is among those expecting so-called peak gold in the next few years.
Guld från gruvor kommer att peaka 2019 och fortsätta falla till åtminstone 2025 enligt BMO. VD för guldproducenten Randgold förutspår också peak gold inom de närmsta åren. Men det ligger såklart i producenternas intresse att överdriva bristen på guld, så att priset går upp! Det ska man ha i åtanke.
Mellan raderna här anar jag att den globala efterfrågan på guld framöver kommer att överstiga tillgången. Kina, Indien och Ryssland är tokiga i guld och det lär väl knappast upphöra. Varför skulle det det? Västvärlden kommer kanske också att vakna upp i stor skala och inse att endast guld (och silver) är riktiga pengar när allt kommer omkring. Det beror på hur det går med västerlandets fiatvalutor de närmsta 5-10 åren.
Visserligen finns det mesta av allt guld som någonsin utvunnits fortfarande kvar någonstans i mänsklig ägo, i form av smycken, prydnadsföremål, guldtackor, mynt etc. (Detta till skillnad från silver där mycket av all total utvinning förstörts i industriella processer och kassation genom åren.)
Men det spelar ingen roll, tror jag. Nya fyndigheter och utvinning måste hela tiden till för att mätta världens glupande aptit på guld. Världens befolkning ökar ju också och med det även efterfrågan på guld, rent matematiskt. Vad händer den dagen gruvorna inte längre kan leverera guldvolymerna som världen vill ha?
Jag tänker iaf hamstra så mycket guld jag kan, medan det fortfarande går att köpa för summor som en vanlig löntagare mäktar med. Har ju långt spar-perspektiv.....
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-12-21/gold-miners-are-running-out-of-metal-five-charts-explaining-why