Det nominella värdet är såklart helt irrelevant. Bara hittepå. Finns en del läskiga klipp på youtube där folk försöker ge bort ounce-guldmynt eller sälja dem för nominella värdet till förbipasserande, bara för att påvisa folks okunskap om ädelmetaller. Det går inte. Alla tror det är fejk. Få kan ens säga vad myntet är värt på riktigt.
Men det är klart, jag skulle väl förmodligen reagera likadant: "Hej! Vill du köpa det här äkta guldmyntet för 200 kr?"
Liksom, vilken frisk person säljer något värt 11.000 kr för 200 kr?
Den som vill se mer kan söka på "trying to give away gold" på Youtube. Det är lite plågsamt att titta på, dock. 98% av västvärldens befolkning har verkligen
ingen koll på det här med ädelmetaller. Vi som hänger på detta och liknande forum kan skatta oss lyckliga att vi tillhör en liten, upplyst skara som kommer att klara oss bättre.
https://youtu.be/qf_ENBaAna0När jag blir tillräckligt rik ska jag åka till nåt land med guldmynt som lagligt betalningsmedel och betala ett småköp med en slant som är värd 250 ggr det nominella värdet och ta vanlig växel tillbaka, bara för att få se minen på personalen. Men de lär väl vägra att ta emot den. Fast det får de väl inte göra om det faktiskt är "legal tender"!