Manipulationen av priset på guld och silver har en lång historia. Googla på "gold fix manipulation" så har du läsning i timmar.
Här är ett exempel från de senaste åren. Hur det står till just idag vet jag inte. Hinner inte följa med längre, jag bara införskaffar så mycket guld och silver jag mäktar med medan det fortfarande är billigt, i vetskap om att manipulationen till slut måste krascha ordentligt. Den kan inte fortsätta såhär länge till och jag är övertygad om att guld och silver inom min livstid kommer att återfå sitt rätta värde i fiat-valuta, d.v.s. mycket, mycket högre än idag.
En grupp traders stämde 2014 DB och och en mängd andra banker för att ha ingått en slags virtuell kartell kring guld- och silverpriset:
"Silver and gold futures traders sued groups of banks in 2014 alleging they rigged prices for the precious metals and their derivatives. Silver traders brought claims against Deutsche Bank, HSBC Holdings Plc, Bank of Nova Scotia and UBS AG. Gold traders additionally sued Barclays Plc and Societe Generale SA."
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-13/deutsche-bank-settles-silver-price-fixing-claims-lawyers-sayJag vet inte hur det har gått med det här. Media (även ekonomimedia) tycker sånt här är för komplicerat och har ju nollrapportering kring saken. Fast DI och SvD har förresten skrivit någon artikel om detta, har jag för mig. Men eliten och de största banksters:arna klarar sig alltid på nåt sätt. De har arméer av de bästa (=dyraste) advokaterna som vanliga människor och investerare inte har någon chans att slå.
Guldpriset sätts ju för övrigt på ett ganska bisarrt sätt: ett gäng internationella banksters har telefonmöte ett par gånger om dagen och bestämmer vad guldpriset ska vara. Detta är en kvarleva från vår allas vår käre välgörare Nathan Mayer Rothschild. Och så heter det att vi har en "fri marknad"..... Jo, tjenare.
Citat:
The London Gold Fixing (or Gold Fix)[1] is the setting of the price of gold that used to be held on the premises of Nathan Mayer Rothschild & Sons by the members of The London Gold Market Fixing Ltd. However, in 2004, Nathan Mayer Rothschild left the precious metals business in London and sold its place on the fixing to Barclays.
From that time onwards, the fixing has taken place via a dedicated conference line. This was clearly a necessity as some banks moved their London operations away from the close proximity to the Bank of England and gravitated to areas such as Canary Wharf.
However, the benchmark is still determined twice each business day of the London bullion market - the exceptions to this being Christmas Eve and New Year's Eve when there is only one fixing which is in the morning. It is designed to fix a price for settling contracts between members of the London bullion market, but the gold fixing informally provides a recognized rate that is used as a benchmark for pricing the majority of gold products and derivatives throughout the world's markets. The gold fix is conducted in the United States dollar (USD), the Pound sterling (GBP), and the Euro (EUR) daily at 10.30am and 3pm, by London time.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_fixing