Citat:
Ursprungligen postat av TJ
Jag behöver pengar till ett nytt hem och kommer sälja 10 st. 1 oz guldmynt. Jag har inget kvitto för inköpet.
Vad händer? Får jag ett meddelande om att betala skatt?
Hej!
Jag föreslår följande lösning. Vet dock inte om den håller juridiskt, men jag tror det skulle hålla om du inte vill chansa på att sälja utan att ta upp reavinst.
Be en vän sälja dig något. Tex en tavla. Sätt priset för tavlan till 10 Krugerand. Din vän kan då efter försäljningen av tavlan växla in guldmynten till svenska pesetas.
Som god vän kan han sedan ha godheten att skänka dig pengar för att stödja ett kommande bostadsköp...
Gåvor är som bekant skattefria numera så den transaktionen kan inte intressera skattemyndigheten.
Att köpa tavlor för främmande valuta kan inte heller vara av skattemyndighetens intresse... Vännens försäljning skulle eventuellt utgöra en vinst som är grund för reavinst. Om det ska undvikas ber du istället två olika vänner sälja dig vars en tavla för 5 Krugerand var istället- då kan de på sin höjd bli beskattade på 30% av beloppet överskridande 50000 om de skulle bli granskade.
Alternativt skulle jag kunna köpa dina mynt som privatperson om du är rädd att de registrerade verksamheterna tar upp försäljningen till skattemyndigheterna....