Citat:
Ursprungligen postat av NobleArt
En rent hypotetisk fråga; kan det vara så att det dämpas något av att alla nationer gissningsvis kommer att ha det lika jävligt när skiten träffar fläkten.
Bra fråga Noble art, jag har funderat på det där själv, och jag tror du är på rätt spår. Jag tänker mig att marknaden för "skulder" är likvid, lättrörlig, och internationell, och fårskocken rör sig dit den får bäst kombination av risk och reward.
Under de senaste 30 åren så har ju räntan sjunkit sakta men säkert. Varför är räntan lägre idag än för 20-30 år sedan? Stark tillväxt är i sig inflationsdrivande och den stadigt sjunkande räntan under 30 års tid beror (tror jag) på att den globala tillväxten sakta men säkert sjunkit på samma sätt.
Men jag tror att ett litet land som sverige kan vara svårt att "placera in" i ett globalt sammanhang. 2008 klarade vi oss bra, som jag ser det av två orsaker. Dels hade vi en fundamental brist på bostäder, dels hade vi en stark exportindustri och handelsöverskott. Vi hade dessutom en centralbank som fortfarande hade lite "torrt krut" iom att räntan då var åtminsone lite på den positiva sidan. Låt säga att vi får en kris den närmaste tiden. Jag frågar mig då med vilken trovärdighet riksbanken, med nuvarande utgångsläge, kan säga "vi kommer att stimulera ekonomin genom att sänka räntan och föra en mer expansiv penningpolitik"?
Idag har vi inte längre något handelsöverskott, högre skuldsättningsnivå. Demografiskt har vi 40-talisterna som nu börjar lämna bostadsmarknaden för gott, färre förstagångsköpare som kommer in på bomarknaden. Och så har vi invandringen som påverkar vår ekonomi. Eller åtminstone påverkar den omvärldens uppfattning om vårt lands ekonomi.
Vid en svensk eller internationell kris så tror jag inte att vi kommer klara oss lika bra nu som vi gjorde 2008.
Den här youtubekanalen hävdar att vi kommer får ett överutbud av bostäder nån gång 2017-2018 av demografiska skäl.
https://www.youtube.com/watch?v=8mnuw9W9P2M&t=1s