Citat:
Anser det vore en rolig kunskap att ha, så snälla GeCe, du får gärna förklara det mer (om du vill) så jag verkligen förstår.
Du säger en sten mindre än ett gram, det känns som det verkligen är precision på mätningarna då, fantastiskt.
// SIMM
Du behöver en bra våg,noggrannheten bör vara minst 1/100 gram,(20 eller 50 grams kapacitet på vågen).Passande vågar säljs ibland på Tradera för någon hundralapp..(Ska du mäta små ädelstenar som jag gör så är det perfekt med 10 grams kapacitet och noggrannhet 1/1000gram.)
Det går bra att med god noggrannhet mäta stenar ner mot 1 carat (= 0,2 gram) på det här sättet!
Har avslöjat många ädelstensförfalskningar med den här metoden, och använder den också för att mäta guldhalten på guldföremål.
Får du spec.vikten till 19,3 är det rent guld, med fallande spec.vikt minskar guldhalten,du kan få guldhalten genom att titta på diagram eller tabell, finns på nätet. T.ex. 22k har spec.vikt 17,7-17,8.
Vid låga guldhalter kan det bli avvikelser beroende på vilken metall guldet är legerat med, men vid de högre guldhalterna som guldmynt normalt har är det en mycket bra metod.
Gör så här för att mäta ädelstenar:
a) väg stenen och anteckna vikten
b) fyll en liten behållare med vatten,ställ den på vågen och tarera(=nollställ)
c) sänk nu ner stenen som är fastsatt i en tunn tråd(enklast mkt tunn koppartråd-ej vattensugande textiltråd),utan att nudda botten,och notera viktökningen.
d) den specifika vikten =vikten/viktökningen
Överkurs:
Viktökningen är vikten av den mängd vatten som trängs undan av stenens volym,och ger då på ett enkelt och noggrannt sätt besked om volymen oberoende av stenens form.
Fastsättningstråden har också en viss volym,men den brukar vara försumbar om det inte gäller mycket små stenar. Det kan ibland också vara knepigt att få fast stenen på tråden, man kan då göra en hållare att lägga stenen i,och mäta upp dess volym separat, som man sedan drar ifrån den uppmätta volymen av sten + hållare.
Det är inget jag kommit på, det gjorde Arkimedes redan före vår tideräknings början, han kom på det när han flöt omkring i badet och försökte lösa en uppgift han fått av kungen, att ta reda på guldhalten i kungens krona.När han kom på det lär han i sin iver rusat ut naken på gatorna skrikande :eureka, eureka! (jag har det!) Har för mig att det var fusk med guldhalten i kungakronan och att det var en hel del silver inblandat.
/GeCe