Citat:
Ursprungligen postat av teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Hur can Liberty Dollars vara konstitutionella när amerikanska konstitutionen uttryckligen säger att det är kongressen som som ska ge ut pengar?
Kongressen ska ge ut pengar i form av guld och silver, inte någon rättshaverist.
Troll.
Istället för att bara skriva "troll" kan du väl (teasing) försöka argumentera emot "Despierto" om du nu anser hans åsikter vara felaktiga. Den gängse uppfattningen på det här forumet verkar vara att åtalet mot Liberty dollars grundare Von Nothaus är orimligt. Till stor del instämmer jag i detta. Om någon som har en annan uppfattning, vill diskutera detta och framför den uppfattningen, ska denna bemötas med respekt. Inte så kul att registrera sig på ett forum och i sitt första inlägg bli kallad för troll!
Att utpeka folk som "Smutskastare från imperiet" som "TommyT" gör är också löjligt, enligt min mening. Bemöt inläggen på ett vettigt sätt...
Tack!
För att bidra lite till debatten kan jag säga så här:
Liberty dollar var ju en organisation som, bland mycket annat, strävade efter att avskaffa federal reserve. Så självklart kan det ha funnits politiska undertoner i rättegången. Som Torgny Persson skriver i ledaren, tisdagen 22 mars, så är det ju förmodligen inofficiellt rekord i begreppsförvridning att ädelmetall skulle vara falskmyntning.
Men, varför skulle de tvunget ha dollar denomineringar på sina guld och silvermynt? Vad är en dollar? Varför inte bara ange vikt som på de flesta andra silvermynt som görs av privata präglare. Det är för mig ett mycket intressantare mått än vad dollar är.
Detta skriver även GATA om på sin sida. Torgny Persson länkar även till denna i sin ledare.
http://www.gata.org/node/9717De federala myndigheterna gillade garanterat inte deras "alternativa" pengar och såg en möjlighet att kunna klämma åt dem. Det är inte särskilt förvånande. Stater har i alla tider uprätthållt sina ekonomiska monopol genom en våldsapparat. Det är vad som krävs för att folk skall acceptera ett nationellt valutamonopol.
Det finns dock massvis av andra alternativa valutor i USA. Förvisso inte uppbackade av guld eller silver, men ändå. De kallas dock andra saker som tex
Berkshares. Det finns även präglare som präglar mynt eller "rounds" som de måste kallas.
Dessa har i min vetskap inte blivit trakasserade av myndigheterna än så länge. De bryter inte mot någon lag.
Jag skänker ändå mitt stöd till Liberty Dollars sätt att vara en nagel i ögat på etablissemanget.