Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
jag förstår att det är många dårar på det här forumet!!
Anarki kommer alltid vara bedrövligt, och ni klagar på banksystemet.
detta har inte någonting alls och göra med ädelmetaller!!!
Laglydig,
Du är inte ensam om att totalt missuppfatta begreppet anarki. Jag gissar att du inte funderat så mycket själv hur samhällen bör organiseras, utan lyssnat på andra människor och deras propaganda. Ord är mycket kraftfulla vapen och därför förvanskas innebörden av orden av dess motståndare.
Om man diskuterar anarki så blir människor i maktposition mycket rädda och de gör allt för att förvirra betydelsen av ordet. De tar de värsta sakerna som de kan hitta på jorden och kallar det anarki. T ex Somalia och piraterna, knarkkriget i Mexico, ... Jag tycker att det är intressant att religösa människor tar upp samma exempel; Satan visar sig där. Det som händer i har varken med anarki eller gudar att göra. Endast människor som anser att de har rätt att bestämma över andra människor.
Citat:
Ursprungligen postat av teasing1
Anarki (An Archos, latin för "utan ledare".)
Den här definitionen är precis vad det handlar om, men folk blandar ihop "utan ledare" och "utan lagar". Anarki betyder inte ett samhälle utan lagar. Stanna nu upp och fundera på den meningen igen: Anarki betyder inte ett samhälle utan lagar. Många människor har mycket svårt att förstå just detta. Och det har att göra med att vi växt upp i en maktstruktur som inte tillåter oss att tänka fria tankar. Staten vill inte ha fria människor, staten vill ha människor som lyder. (Varför tror du att staten har hand om skolorna? Och att friskolor är så hemska saker?)
Vad är det då för lagar jag pratar om? Först så tänkte jag byta ordet från lagar till regler. Ordet lag har en massa undertoner som inte passar in i det det jag syftar på i ett anarkistiskt samhälle. (T ex kan stater/parlament/diktatorer hitta på lagar som strider mot grundreglerna för ett anarkistiskt samhälle. En vanlig sådan lag är: det är lagligt och moraliskt korrekt att ta människors pengar med våld eller hot om våld)
Ok, så vilka är dessa regler som ska finns utan ledare?
(Jag skrev först en massa här, men jag tror att det är fel väg att gå för att verkligen förstå detta så måste man sätta sig ner och fundera. Det är tanke processen som är det viktiga, inte slutsatsen. Och som jag skrev i början så kan man lätt förstöra innebörden av en slutsats och få folk att tro att den betyder något annat.)
Så, vad tycker herr Laglydig (och ni andra på forumet) att någon eller några bra regler skulle vara?
Det som är så kul när du gått igenom tankeprocessen och kan tänka fria tankar så kommer du snabbt fram till svaren på dessa frågor:
Citat:
Man kan tycka vad man vill om det monetära system vi idag har.
Vad är alternativet, tycker det är en hel del anarkistika åsikter på det här forumet.
Alternativet är ett monetärt system som människor i samhället själva väljer.
Citat:
När mängden pengar ökar så har vi inflation ELLER???????
Ja, helt rätt. Infaltion betyder mer pengar i systemet. Det betyder inte prisökningar, som du troligen fick lära dig i skolan.
Citat:
Mängden måste hela tiden öka eftersom befolkningen hela tiden ökar
annars skulle vi leva i konstant deflation. det stora problemet är att det missbrukas av makteliten.
Jag förstår in varför mänged måste öka? Planeten blir inte större bara för att det föds fler folk.
Citat:
MEN det gjorde det med guldmyntfoten också, staten helt enkelt förbjöd folk att äga guld!
Att få ett monetärt system som främjar tillväxt och samtidigt inte lurar folket samt
inte ger för stor makt till bankerna är en stor och mycket svårlöst fråga!
Här får du grubbla lite på anarki, våld och regler för samhället....