Jag gick in på en Telenorbutik i nordstan i Göteborg i höstas. Mitt ärende var att komplettera mitt befintliga abonnemang med ett kontantkort i fall något skulle hända. Jag resonerade med säljaren lite fram och tillbaka och kom fram till ett alternativ som verkade vettigt. När jag hade bestämt mig var det dags att genomföra transaktionen. Jag handlar inte särskilt ofta med kontanter förutom när jag är ute på puben, men just idag hade jag en femhundralapp liggandes i plånboken, efter att jag hade gjort upp en skuld med en vän. Jag slängde fram den till säljaren ifråga varpå han refuserade den med orden: "Vi tar inte emot kontanter." Jo, det är sant! Han sa faktiskt så. Jag fick vackert hala upp mitt kort och genomföra transaktionen, som i praktiken innebar att en banks tillgång blev en annans banks tillgång. Såvida vi inte hade samma bank förstås!
Det är helt klart att vi rör oss allt mer mot ett kontantlöst samhälle. Det blir svårare och svårare på många ställen att handla med kontanter. På vissa ställen är det, som i exemplet ovan, helt omöjligt.
Swebus annonserade i somras ut att de minsann tänker sluta att acceptera kontanter. Jag har en kollega som jobbar extra på flygbussarna i Gbg och där tar de sedan en tid icke heller emot kontanter.
I Väsby centrum, ett köpcentrum i Upplands-Väsby, har de under december månad kört en kampanj som går ut på att minimera kontantanvändningen. På bildskärmar uppmanas kunder att undvika att ta ut kontanter och att absolut inte handla med dem i någon av affärerna i Väsby-centrum. Personal i butikerna har också uppmanats att fråga kunderna när de försöker betala med kontanter om de: "möjligtvis inte har kort istället". Dessutom har det utlovats biobiljetter till de butiker som lyckas hålla kontanttransaktionerna nära noll.
Sponsorerna till detta är inte svårgissade:
Näringslivet i Upplands-Väsby.
Handels
Polisen
Nordea
Swedbank
SEB
m.fl.
Poliser har även placerats ut vid bankomater och lite snällt frågat kunder om de: "verkligen ska ta ut papperspengar, som ju är så farliga"
De kortsiktiga fördelarna för de anställda i butikerna, på bussarna, i taxibilarna osv. är uppenbara. Mindre rånrisk, lättare att "räkna kassan" mm.
Men vad har det egentligen för konsekvenser för samhället på längre sikt?
Jag tycker att det är en obehaglig utveckling när vi låser in oss i ett system när pengar bara överförs fram och tillbaks mellan bankkonton. För kom ihåg! Pengarna på ditt bankonto är inte dina, det är bankens tillgång. De representerar bara ett löfte om att betala ut dem om så krävs.
Det hade fövisso inte varit något problem med ett elektroniskt system där du har ett kort som du betalar med. Det hade även kunnat ha full uppbackning av ädelmetall. Dessa metaller hade kunnat förvaras i slutna valv som regelbundet inventerades av en oberoende part. När du drar dit kort överförs då endast ägandeskapet från dig till en annan person eller juridisk person som i fallet med ett företag. Kravet skulle då också vara att du när som helst, om så önskas, skall kunna begära fysisk leverans av dina metaller.
Det finns i dagsläget en intressant idé om ett
kreditkort uppbackat av guld. Det verkar dock gå lite segt att få igång projektet. Men jag gillar idén. Väldigt, väldigt mycket till och med!
Jag vet dock inte riktigt vilka som står bakom den eller när och om det kommer att lanseras.
Kollar gärna på deras video som är rolig och intressant!
//Gustav