|
Anonym
|
Var eller till vem säljer du ditt silver när det blir dags? Någon som vet vad en pantbank tex. ger dig för ett oz? Antar att det går på spot-priset? Antar att sälja tillbaka till Liberty Silver innebär att momsen är inräknad. Ser även ut att vara fallet på Tradera.
Vad säger ni?
|
|
|
Anonym
|
Jag tror att när silver priset gått upp tillräckligt så kommer det finnas typ sms silver. Ungefär som det finns sms guld nu.
Och kom ihåg att guld och silver inte bara är en inflationhedge utan också en ångesthedge.
Personligen tror jag det kommer föreligga mycket ångest i den amerekanska och europeiska ekonomin framöver.
|
|
|
Anonym
|
Har i helgen gjort en exel uträkning på hur mycket silverpriset måste stiga i SEK innan ett inköp av Liberty Silver mynt går + - noll. Återkommer senare med en länk till kalkylbladet med graf.
|
|
|
Anonym
|
Ni hittar mina uträkningar under följande länk.
|
|
|
Anonym
|
Citat: Har i helgen gjort en exel uträkning på hur mycket silverpriset måste stiga i SEK innan ett inköp av Liberty Silver mynt går + - noll. Återkommer senare med en länk till kalkylbladet med graf. Vid ett initialt köp av 500 st LS mynt behöver inte silverpriset stiga alls eftersom dessa handlas utan spread mellan köp och säljpris. Vid köp av 20 eller flera mynt är spreaden f.n. 5,16%.
|
|
|
Anonym
|
Givetvis är 500 mynt det ultimata antalet, men frågan är hur många av forumets besökare kan lägga en sådan order. I mina beräkningar försöker jag ta med fraktpriserna i båda riktningarna för att få fram ett slutvärde, därav större procentuell spread i mitt kalkylblad. Hur köper ni erat silver? Mynt, tackor? Hur ofta och hur mycket?
Själv har jag köpt på mig silver med någon månads mellanrum och då i myntform. Tyvärr inte mer än några mynt åt gången.
|
|
|
Anonym
|
Har förbättrat och uppdaterat kalkylbladen med avseende på upplösning, genom att inkludera fler mynt i beräkningarna.
|
|
|
Anonym
|
Citat: Ursprungligen postat av Anonym Givetvis är 500 mynt det ultimata antalet, men frågan är hur många av forumets besökare kan lägga en sådan order. I mina beräkningar försöker jag ta med fraktpriserna i båda riktningarna för att få fram ett slutvärde, därav större procentuell spread i mitt kalkylblad. Hur köper ni erat silver? Mynt, tackor? Hur ofta och hur mycket? Själv har jag köpt på mig silver med någon månads mellanrum och då i myntform. Tyvärr inte mer än några mynt åt gången. jag har hållt på mede aktier i många år, men nu har jag sålt allt, och köpt silver. först köpte jag en 100 onz tacka sedan lade jag in en beställning på 5 st 100 onz tackor,men upptäckte att det var betydligt mindre pred på 500 tibertysilvermynt så jag ändrade beställning och det är jag glad för. jag anser att det är bättre med mynt för då kan man bestämma hur många mynt man vill sälja. med tackan måste du sälja hela på en gång:
|
|
|
Anonym
|
Hur gör man med eventuell skatt på reavinst? Våra ädelmetallinnehav känner ju inte skattemyndigheten till, och det blir inga kontrolluppgifter vid försäljning. Ifall man säljer mynt exempelvis på Tradera, eller till en annan privatperson, så tvivlar jag på att någon deklarerar eventuell reavinst. Men ifall man säljer till ett företag som Liberty Silver, så finns ju risken att skattemyndigheten begär in redovisning på vilka affärer som gjorts.
Finns det någon gräns för hur mycket reavinst man kan ha per år för att inte bli åtalad för skattebrott? Hur gör man ifall man saknar kvitton för det egna inköpet och skall deklarera?
Någon gång i framtiden skall man ju sälja, och då kommer de här frågorna upp. Är det någon som är kunnig på området?
|
|
|
Anonym
|
Citat: Ursprungligen postat av Anonym Hur gör man med eventuell skatt på reavinst? Våra ädelmetallinnehav känner ju inte skattemyndigheten till, och det blir inga kontrolluppgifter vid försäljning. Ifall man säljer mynt exempelvis på Tradera, eller till en annan privatperson, så tvivlar jag på att någon deklarerar eventuell reavinst. Men ifall man säljer till ett företag som Liberty Silver, så finns ju risken att skattemyndigheten begär in redovisning på vilka affärer som gjorts. Finns det någon gräns för hur mycket reavinst man kan ha per år för att inte bli åtalad för skattebrott? Hur gör man ifall man saknar kvitton för det egna inköpet och skall deklarera? Någon gång i framtiden skall man ju sälja, och då kommer de här frågorna upp. Är det någon som är kunnig på området? Är ingen expert på området, men ändå.. i Sverige är det ju 30% på alla kapitalvinster oavsett storlek. Antar då att man som privatperson egentligen är skyldig att redovisa och skatta på mynt och tackor vid försäljning. Kvitton är nog bara nödvändigt om Skatteverket vill syna affärerna skulle jag tro.
|
|
|
Anonym
|
Här har ni en länk till intressant video på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=CsfSAV6b9ogVideon förespråkar att ALDRIG sälja silver eller guld och tex. ta ett pantbankslån på metallen när du behöver pengar eftersom det blir billigare än att betala skatt vid försäljning. Personligen tror jag man ska sälja det mesta eller allt man har när det blir undervärderat igen.
|
|
|
Anonym
|
Den här killen på videon säger att silver är mer sällsynt än platinum. Är det någon som kan verifiera detta? Hur mycket av vardera metallen finns ovan jord? Hur mycket produceras av vardera årligen? Ifall han har rätt, bör ju silver vara mer värt än platinum.
|
|
|
Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.