Anonym
|
Investera i silver eagles (det finns också guld eagles som är den amerikanska motsvarigheten till krugerrand) och i krugerrands är en bra ide. Välkända mynt du kan sälja var som helst. Det mest tillverkade 1 oz silvermyntet och det mest tillverkade 1 oz guldmyntet.
Det är ändå roligt och potentiellt lönsamt att diversifiera i övriga, mindre kända mynt. De redan nämnda australiensiska lunar mynten och kinesiska pandor stiger ganska snabbt i värde eftersom de tillverkas i begränsade mängder. Själv brukar jag köpa rör med eagles och krydda med enskilda, mer unika mynt. Tyvärr har jag inte råd att köpa rör med guldmynt. Det finns ju faktiskt monsterboxar för guldmynt också.
|
|
|
.
|
Jag har nu 2 val kvar som jag hade tänkt: 1) antingen 400.000kr American Silver Eagles och 100.000kr i kruger 2) eller 250k i eagles och 250k i kruger
jag personligen tycker inte det är nån nackdel att kruger är tillverkad så mycket då är den ju känd världen över.
vad tycker i mina kära vänner :D
Mr T
|
|
|
Blind Owl
|
Min åsikt är att lägga äggen i två olika korgar, alltså alternativ 2.
|
|
|
Anonym
|
Citat: Ursprungligen postat av Blind Owl Min åsikt är att lägga äggen i två olika korgar, alltså alternativ 2. Ok tack kanske tar det då. Låter som en bra idé Mr T här :D
|
|
|
Herr K
|
Citat: Ursprungligen postat av Anonym Citat: Ursprungligen postat av Blind Owl Min åsikt är att lägga äggen i två olika korgar, alltså alternativ 2. Ok tack kanske tar det då. Låter som en bra idé Mr T här :D Jag hade fördelat det som följande: 50% Silver Eagles, 25% Krugerrands och 25% guldmynt med samlarvärde :)
|
|
|
.
|
Citat: Ursprungligen postat av Herr K Citat: Ursprungligen postat av Anonym Citat: Ursprungligen postat av Blind Owl Min åsikt är att lägga äggen i två olika korgar, alltså alternativ 2. Ok tack kanske tar det då. Låter som en bra idé Mr T här :D Jag hade fördelat det som följande: 50% Silver Eagles, 25% Krugerrands och 25% guldmynt med samlarvärde :) Jag håller faktiskt med :D Men det finns ju inga 24k 1 oz guldmynt här för tillfället det är sådana du menar ?
|
Senast ändrad av .; 2011-05-01 01:18 |
|
MrLibertad
|
Citat: Ursprungligen postat av Mr.T. Citat: Ursprungligen postat av Herr K Citat: Ursprungligen postat av Anonym Citat: Ursprungligen postat av Blind Owl Min åsikt är att lägga äggen i två olika korgar, alltså alternativ 2. Ok tack kanske tar det då. Låter som en bra idé Mr T här :D Jag hade fördelat det som följande: 50% Silver Eagles, 25% Krugerrands och 25% guldmynt med samlarvärde :) Jag håller faktiskt med :D Men det finns ju inga 24k 1 oz guldmynt här för tillfället det är sådana du menar ? Det finns väl ändå andra ställen att handla på.
|
|
|
.
|
Citat: Ursprungligen postat av CA Citat: Ursprungligen postat av Mr.T. Citat: Ursprungligen postat av Herr K Citat: Ursprungligen postat av Anonym Citat: Ursprungligen postat av Blind Owl Min åsikt är att lägga äggen i två olika korgar, alltså alternativ 2. Ok tack kanske tar det då. Låter som en bra idé Mr T här :D Jag hade fördelat det som följande: 50% Silver Eagles, 25% Krugerrands och 25% guldmynt med samlarvärde :) Jag håller faktiskt med :D Men det finns ju inga 24k 1 oz guldmynt här för tillfället det är sådana du menar ? Det finns väl ändå andra ställen att handla på. Det skulle finnas 2 konkurrenter till denna sidan men jag vet inte vilka det är :( Men jag köper mina Eagles och kruger här men skulle va skönt att hitta lite 24k mynt för resterande 25%
|
Senast ändrad av .; 2011-05-01 09:14 |
|
Anonym
|
Är det tavex och guldcentralen som är konkurrenter?
|
|
|
MrLibertad
|
Citat: Ursprungligen postat av Anonym Är det tavex och guldcentralen som är konkurrenter? Ja.
|
|
|
Anonym
|
Se upp med samlarmynt. Vid en depression kommer de mest sannolikt att endast värderas till metallvärdet. Dessutom har samlarmynt alltid en mindre kundkrets. De är helt enkelt på grund av detta mindre likvida till samlarmyntvärde redan idag på grund av den mindre kundkretsen.
Ett bra alternativ vad gäller guld, är förutom kända 1 oz mynt såsom Krugerrand, Gold Eagle m fl, är att satsa på mindre cirkulerade guldmynt pre 1933 såsom brittiska Sovereign, franska 20 franc, schweisiska Vreneli etc. Då får man mindre guldmynt utan samlarvärdespåslag.
KH
|
|
|
.
|
Citat: Ursprungligen postat av Anonym Se upp med samlarmynt. Vid en depression kommer de mest sannolikt att endast värderas till metallvärdet. Dessutom har samlarmynt alltid en mindre kundkrets. De är helt enkelt på grund av detta mindre likvida till samlarmyntvärde redan idag på grund av den mindre kundkretsen. Ett bra alternativ vad gäller guld, är förutom kända 1 oz mynt såsom Krugerrand, Gold Eagle m fl, är att satsa på mindre cirkulerade guldmynt pre 1933 såsom brittiska Sovereign, franska 20 franc, schweisiska Vreneli etc. Då får man mindre guldmynt utan samlarvärdespåslag. KH t Tack för infon. Förresten är det bättre att satsa på 22k guldmynt eller 24k. Gold Eagle och Kruger är ju 22 men gold buffalo är 24k. Dem slits väl mera om det är 24k, men minskas värdet ? det e väl bara guldet som räknas. tack
|
|
|
Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.