Citat:
* Mynt eller tackor?
En smaksak i stort. Mindre enheter och framförallt mynt kan antas få en högre premie vid en brissituation och/eller om guld återkommer som betalningsmedel. Större tackor har ett något lägre initialt pris per gram. Generellt skulle jag rekommendera 1 oz mynt som har en låg premie och är välkända världen över. Krugerrands är ett bra val.
Citat:
* Minsta köp för att göra en ok större investering? (minimera spread)
För guld är spreaden låg redan vid köp av några gram. För silver bör man komma upp i åtminstone 20 mynt för att minska spreaden. Om du väljer våra egendesignade Liberty Silver mynt är spreaden 0% vid köp över 500 mynt och ca 5% vid köp av över 20 mynt.
Citat:
* Hur förvarar jag bäst? Börja med litet bankfack och byta till större fack över tiden?
De alternativ som finns är i princip bankfack eller förvarat efter egen fantasi. Det finns stora bankfack som klarar några tusen oz silver.
Citat:
* Behöver jag några andra tillbehör som case och fodral?
Nej, mynten skickas i orginaltuber om 20 eller 25 (Silver Maples)
Citat:
* Om jag köper fler amerikanska silver eagle-mynt, får jag hem den där gröna lådan med mynttuber? Hur många mynt måste jag minst köpa för att få lådan? Har Liberty Silver egna lådor att förvara mynttuber i?
Ja, om du köper 500+ Silver Eagles får du den gröna lådan s.k. monsterbox. Monsterboxen rymmer 25 mynttuber med 20 mynt i varje. Du får även boxen om du köper 500+ Liberty Silver mynt.
Citat:
* Om man ämnar att förvara sina silvermynt i ett grönt case - http://www.libertysilver.se/image/222 - är det dumt att bryta sealen om man ska fylla på med mynttuber?
Nej, det påverkar inte värdet. Silverinnehållet är avgörande för värdet, inte förpackningen eller huruvida förpackningen är bruten.
Citat:
* Får ett sådant case plats i ett vanligt svenskt bankfack?
Monsterboxar får plats i vissa bankfack men inte alla. Måtten är 37cm*22cm*11,5cm om jag minns rätt.