Satt o filosiferade för mig själv på jobbet idag och funderade över vad vi egentligen har för enhet för (ekonomiskt)'värde'.
Vi har enheter för det mesta, meter för sträcka, gram för vikt men vad är det för enhet för ekonomiskt värde?
Många vill nog påstå att det självklara svaret är att enheten för värde är valutan, men valutan själv värderades ju i guld enligt wikipedia.
Citat:
Den skandinaviska myntunionen (Danmark, Norge och Sverige) införde guldmyntfoten år 1873. Värdet på kronan sattes så att 1 kg guld var lika med 2 480 kronor.
Likadant är det med dollarn och pundet, och jag skulle gissa att värdet på de flesta valutor bestämdes efter en viss mängd guld.
Detta får mig att tycka att guld är en mer korrekt enhet för 'ekonomiskt värde'.
Om man kan enas om att guld är enheten för värde så är ju en fråga som "Vad är ett gram guld värt?" ungefär samma sak som att fråga "Hur långt är en meter?" eller "Hur mycket väger ett gram?"
Inte heller kan man påstå att guld går upp eller ner i värde eftersom guldet är själva måttstocken för att mäta ett värde.
Själva frågan är väl inte särskilt viktig egentligen, men så fort någon säger att "Värdet på guld gick ner" kan jag inte låta bli att reagera eftersom folk jämför guldet med fiatvaluta vilket inte känns helt korrekt. Värdet på valutan kan väl skifta menar jag medans värdet på guld inte gör det eftersom det är det vi använde för att bestämma ett värde på valutan till att börja med.
Ville bara lufta mina tankar och se vad ni tänker om det. Hade varit skönt att kunna knäppa alla på näsan som påstår att guldet ändrar värde då det enligt min mening inte KAN ändra värde lika lite som en meter kan ändra sträcka.
Allt förutsätter ju att guldet faktiskt är enheten för ekonomiskt värde men man kanske borde mäta det enligt något helt annat som utfört arbete eller kanske efterfrågan ?