Citat:
Ursprungligen postat av Orgott
visst det funkar, om aldrig något händer (ingen global ekonomisk kris, ingen brist på silver osv.) Varför funkar det? Jo för att de inte har nog med silver/guld i valven för att täcka folks köp (läs:papperssilver) men tar så hutlöst betalt för leverans att nog liten % investerare tar ut sitt silver (jag gissar i stort sett ingen).
Det där är ju ren konspiratorisk spekulation från din sida. Det skulle alltså bara vara ren lögn att de har allt guld/silver i valven som de hävdar, och trots att valven opereras av Via Mat som också dagligen publicerar listor över metallinnehaven och BV publicerar ägarlistor (nickname). Det görs förstås för att visa att de har all metall fysiskt i valven. Skulle det vara skumrask måste de konspirera ihop med Via Mat. Tycker att de verkar trovärdiga.
Sedan är det ju just de där dyra avgifterna (moms och spread/hantering) som man slipper betala om man bara förvarar det i valvet, som man annars måste betala direkt vid vanligt köp. Jag skulle inte använda mig av BV för guld, det är såklart värt några procent spread för att få det fysiskt i handen. För silver finns det dock vissa problem som gör att man kan fundera på det.
Kan man acceptera att det förvaras fysiskt i ett valv i London istället för i handen/bankfacket, och att man i praktiken får sälja mot kontanter så är det en bra lösning (förutsatt att det inte är en konspirationsbluff då, som du spekulerar i). Måste man ha det i handen, och/eller syftar till att senare använda silvermynt direkt i handeln, så är det förstås ingen bra lösning. Så det beror ju också en hel del på syften och avsikter, tidshorisonter osv.
Men visst, det är en sjuk, korrupt och konspiratorisk värld vi lever i, så möjligheten finns ju att dina spekulationer är sanna. Hur ska man veta det? Det verkar t ex vara mycket tveksamt om det finns något guld i Fort Knox...