Citat:
Ursprungligen postat av pledians
Det känns som att det kan vara värt att avvakta och se vad usa tänker göra närmaste tiden - blir det någon finanskris/hyperinflation eller ej. Guldet har stigit oroande mycket senaste året. Känns som att det nästan är mainstream att köpa guld - alla vill hoppa på tåget, vilket brukar vara tecken på att en bubbla är på väg.
Tenderar att hålla med dig...men...vilka alla?
Jag känner inte någon som investerar i fysiskt guld eller silver. Bara nätkontakter som nått samma insikter. Vanliga Svenssons har inte en tanke på att köpa guld eller silver. De säljer sina smycken till bra pris istället.
Visst, en del hakar på vid en rejäl uppgång, oftast i pappersform. Detta trycker upp priset lite för högt imellanåt.
Fundamenta kvarstår: Världen är sjukt skuldsatt och papperspengar är inget värda.
Min gissning är att en någorlunda "korrekt" uppgång per år för guld i USD motsvaras av den egentliga(läs shadowstats.com) inflationen som är i USA. Mot den bakgrunden har guld kanske gått upp lite för mycket den senaste tiden. Å andra sidan, de som vill vara tidigt ute och inte köpa guld under en hyperinflation vill nog köpa nu och inte vänta tills dess. Därför kan ett något högre pris motiveras just nu.
Dessutom, jag själv tror inte att guld ännu hunnit ikapp sitt "egentliga" värde utan släpar lite om man ser till den "egentliga" inflationen genom åren. Ett "rätt" pris skulle enligt mig ligga på drygt $2 500 idag. Därefter öka med den "egentliga" inflationen.
Det här är bara vad jag tror och skall inte tas som ett råd. :)