Har länge flukat efter ett svenskt guldmynt för att (återigen) få se det. Minns när jag var liten att en äldre man hade en svensk guldpeng i sin plånbok (minns inte valören). Jag förstod inte vad det betydde, mer än att den blänkte fint och jag aldrig sett en sådan tidigare - nu förstår man att redan då på 60-talet var den värd mer än det stod på den, men inget man tänkte på då.
Kom då nyligen (äntligen) över en äkta guldtia 1901 för runt 1500:-. Kan först konstatera att det gått inflation i dagens pengar då den nya tian är betydligt STÖRRE än denna :-) Fy vad fjuttig guldtian är. Dagens "guldtia" känns mer som den inte slarvas bort pga. storlek (ej värde :-). Å andra sidan var ju guldtian från 1901 äkta och då en veckolön, vilket vi heller idag inte bara vill slarva bort. Tänk att detta lilla modesta pluttemynt var ungefär en veckas hårt slit, 4,032 gram äkta blod, svett och tårar .
Notera att dagen den tillverkades fanns det säkert guld mindre värt än 10 kr i myntet (vilket som med alla ädelmetallmynt har förändrats och de har då försvunnit ur bruk, då metallen överstigit det nominella värdet), men köpvärdet var iaf. då 10 kr (med en dagens mått).
Frågan är vad man fick för 10:- då och 1500:- just idag? Är det lika, mer eller mindre?
En annan sak och det är det som är min poäng; är guld över eller undervärderat?Kollar man in KPI
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentprisindex så ser man att KPI 1901 var 83,9 och att det 2010 var 4 434, dvs en ökning med 52,84.
(Notera att normalt har man indexår 1980 med faktorn hundra, här finns inget hundra utan det närmaste värdeåret för det är 1914. Första världskrigets inflation är heller inte nådigt med 15-47% årliga ökningar. Här finns flera skojiga skaer att se om inflationen och deflationen)
Skulle man då räkna om tian till dagens mått skulle den landa på ca 528:-. Utifrån den aspekten är guld nu 3 ggr för dyrt.Kollar man in löner så ser man några exempel här
http://www.spf-nackaringen.se/JarnvagsmuseetGavlemars2007.htmVerkstadsarbetare då (1900)/nu (2002) tjänade 458rdr / 240 000 sek = 524 ggr mer.
Lärare då (1900)/nu (2002) 570rdr / 220 000 sek = 385 ggr mer.
Bitr. Läkare då/nu 1000rdr / 410 000 sek = 410 ggr mer.
Lokförare då/nu 1725rdr / 275 000 sek = 159 ggr mer.
Men rdr är riksdaler riksmynt (ej specie).... men på
http://www.algonet.se/~hogman/slmynt.htm ser man att 1 rdr blev lika med 100 öre och att vid myntreformen 1873 blev 1 kr = 100 öre, vilket då ger
1 rdr = 1 sek = 100 öre. Varför de skriver rdr för 1900 på järnvägsmuseets lönejämförelse förstår jag inte, 1850 var det ju dock så.
(I övrigt kan man ju lugnt konstatera att det var på SJ man skulle jobbat då, men inte idag).
Med ovanstående resonemang (och snedvridande SJ-folket) kan man ju konstatera att hundra år senare borde då
guldtian vara värd 400 ggr mer, dvs 4000:- Betänk samtidigt att det borde den vara runt 2002, vilket gör att man kan konstatera att guld nog var undervärderat då och är det fortfarande. Fast allt detta är ju på väldigt lösa boliner. Har för lite data för vad en vara kostade eller vad man hade över i plånboken för att göra en bättre uppskattning.
Men man kan iaf. konstatera att KPI är ju rena nojan. Priser har gått upp 53 gånger mot då, medan lönerna har gått upp nästan det tiodubbla - det ligger en hund begraven i KPI (vilket vi ju vet).
En annan skojig sak från Algonet-sidan.
"Nu infördes även guldmyntsfot baserad på en (ej myntad) guldkrona om 0,403225 g guld. Guldkronorna är värdemynt medan silver och bronsmynten är skiljemynt, dvs metallen som ingår i myntet anses inte motsvara det åsatta värdet.
Vid myntreformen avskaffades slivermyntfoten.
Guldfoten avskaffades 1931 och sedlarna blev oinlösliga.
Vår nu gällande myntlag är från1972."
0,403225 g guld * 10 för tian ger 4,032 gram guld, vilket den också innehåller (än idag den från 1901 iaf. :-)
Silvermyntfoten (felstavat) blev avskaffad och sedan guldmyntfoten, men pappret (som var en inlösen mot guld) blev oinlösligt. Dvs, de som hade papper då fick bara ett litet meningslöst papper. De som hade den riktiga vara behövde inte bry sig. Detsamma gäller ju faktiskt dagens papper, de kan bli oinlösliga (å andra sidan idag mot vad?), men de som har den riktiga varan behöver inte bry sig.
Hoppas någon annan har ett bättre fundamenta/underlag för att resonera fram ett verkligt/bättre guldpris än ovan. För jag (och säkert fler) skulle verkligen uppskatta det. Så vad tror ni, är det åter dags att svettas en vecka för 4.032 gram guld?
// SIMM